Folkets Park i Malmö med en kvinna som intervjuas om att hon bär på en palestinasjal

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Maha Ibrahim säger själv att palestinasjalen är som ett basplagg för henne, Foto: Hamza Ftouni/SVT

Lärarvikarien bar palestinasjal – slutade få jobb på Malmöskolan

Uppdaterad
Publicerad

Maha Ibrahim, lärare på Toftanässkolan i Malmö, bar palestinasjal på jobbet. Skolledningen vädjade om att hon skulle ta av den – men hon vägrade.

Nu har skolan tillsammans med grundskoleförvaltningen i Malmö stad startat en allmän utredning gällande accessoarer som signalerar ett ställningstagande.

Maha Ibrahim säger själv att palestinasjalen är som ett basplagg för henne, ett plagg hon har burit på i sitt snart 60-åriga långa liv. När hon blev inkallad för ett samtal på sin arbetsplats på Toftanässkolan, en grundskola med årskurserna förskoleklass till niondeklass, i Malmö kring hennes val av att bära plagget var hon inte överens med ledningen.

– Jag fick inget konkret om vad diskussionen skulle gå ut på mer än att vi ska hålla oss neutrala på vår arbetsplats. Då sa jag rakt ut: ”Vad är det du vill? Vill du att jag ska ta av mig sjalen? För det kommer jag inte göra utan en saklig grund.”, säger Maha Ibrahim.

Startat utredning

Efter det samtalet slutade jobbförfrågningarna komma till den timanställde Maha Ibrahim. Efter tre veckor mejlade hon ledningen och undrade vad som pågick. Som svar fick hon att skolan hade startat en allmän utredning.

– Det är inte den enskilda individen som har utretts. Vi kan bara vädja till medarbetaren, vi kan inte stänga av eller straffa personalen, säger Claes Jeppsson, rektor på Toftanässkolan.

Rektorn vill inte svara på varför skolan slutade att ringa in Maha Ibrahim som timvikarie efter händelsen.

– Jag kan inte kommentera enskilda individärenden, säger Claes Jeppsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.