Det var förra fredagen som Barbro Höglund från Malmö fick ett mejl som såg ut att komma från Telia. I mejlet stod det om en ny service från Telia där företaget hjälpte kunden att komma ihåg sina fakturor. Genom att klicka på en länk uppmanades Barbro betala en faktura på 1 200 kronor.
– Jag har Telia på e-faktura så jag tyckte det var märkligt och stängde mejlet, säger Barbro Höglund.
Barbro Höglund har blivit utsatt för bedrägeriförsök förut och därför var hon extra uppmärksam. Men alla äldre har inte samma erfarenheter tror hon och vill därför varna andra.
– Jag vill inte att andra råkar ut för samma sak, säger Barbro Höglund.
Barbro gjorde helt rätt
Telias presstjänst har hört om liknande mejl som skickats ut och säger att Barbro agerade helt rätt.
– Om mejlet hade varit från oss hade det antingen stått att hon skulle ringa kundtjänst eller gå in på telia.se. Allt som har med fakturor att göra sker där, säger Roija Rafii, pressansvarig på Telia.
Så kan bluffmejlen se ut
Enligt henne så sker bedrägeriförsök ofta i vågor och de kan se lite olika ut. Ett vanligt bluffmejl är att det har skett en dubbelbetalning och att man ska ange sina kontouppgifter för att få pengar tillbaka.
–Mejlen som kommer kan se väldigt professionella ut. Vid minsta osäkerhet ska man kontakta oss, säger Roija Rafii.