Foto: Sofia Ekhem

Trots protesterna: Stora nedskärningar i busstrafiken

Uppdaterad
Publicerad

På fredag ska kollektivtrafiknämnden ta beslut om tre indragna busslinjer och ett stort antal busslinjer med minskad turtäthet. Efter att SD bestämt sig för att stödja det hårt kritiserade förslaget, pekar allt på att det klubbas igenom.

Den stora frågan på kollektivtrafiknämndens bord på fredag blir förslaget att effektivisera busstrafiken i Skåne och lägga ner olönsamma linjer där bara några få reser på varje tur.

– Det är inte försvarbart varken ekonomiskt eller ur miljösynpunkt att behålla dessa busslinjer, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Det var i början av februari som det starkt kritiserade förslaget skickades på återremiss av kollektivtrafiknämnden. Men imorgon, fredag ska det tas upp igen – med i stort sett samma innehåll.

De tre linjer som kommer att försvinna är linje 119 i Kävlinge kommun, linje 308 mellan Skurup och Ystad och linje 9 i Lund om förslaget går igenom. Ytterligare ett 70-tal linjer berörs av justeringar framför allt i form av sämre turtäthet.

Ungefär hälften av Skånes 33 kommuner har lämnat synpunkter på förslaget som gäller trafikutbudet inom kollektivtrafiken. Många har invändningar men ingen kommun är beredd att gå in med pengar för att vara med och finansiera busstrafiken.

Sparar 18 miljoner

– Vi måste göra åtgärder för att spara pengar. Det saknas 200 miljoner i kollektivtrafiknämndens budget, säger Carina Zachau.

Hon säger att det förslag som nu ligger på kollektivtrafiknämndens bord på fredag kommer att spara nära 18 miljoner kronor på årsbasis.

Sedan Sverigedemokraterna beslutat sig för att stötta förslaget, tyder det mesta på att det klubbas igenom.

– Det går inte att försvara att vi ska behålla turer där bara några få personer reser, säger regionrådet Johan Wifralius (SD) till SVT Nyheter Skåne.

– Vi motsätter oss däremot att de som bor i mindre städer ska betala lika mycket för ett periodkort som de som bor i en storstad där det är tätt mellan turerna.

Han tror att fler väljer bilen om det inte är prismässigt attraktivt att köpa ett busskort t ex i hans egen hemstad Ängelholm.

”En kapitalförstöring”

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lund är kritisk till planerna

– Vi reagerar på bristen på dialog från Skånetrafikens sida. Vi har tidigare en lång tradition av nära samarbete. Nu fick vi ta del av nedläggningsplanerna via medierna, säger Philip Sandberg (L). 

– Vi är också kritiska till att linje 3, som byggdes ut i Lund för ett år sedan, nu kortas igen.  

– Här gick kommunen in och byggde hållplatser. Det är kapitalförstöring att nu lägga ner trafiken, säger Philip Sandberg. 

Linje 3 går till två av Lunds expansionsområden, Stångby och Vallkärra. 

– Ska vi klara klimat- och miljömålen och skapa ett alternativ till bilen måste det finnas bussar hit, säger Philip Sandberg. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.