Hör Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor i Malmö, berätta mer om de planerade insatserna mot elsparkcyklar. Foto: Gunilla Fritze

Trafikpolitiker i Malmö vill införa årsavgift på elsparkcyklar

Uppdaterad
Publicerad

Malmös ledande trafikpolitiker, Andreas Schönström (S), vill ta betalt av dem som hyr ut elsparkcyklar. Han vill även bygga speciella parkeringsplatser för elsparkcyklar.

Det har skett flera hundra olyckor med elsparkcyklar i städer där firmor hyr ut dessa fordon. Värst är det i storstäderna. 

– Jag tror Malmöborna vill att de som kör elsparkcykel ska få göra det men det ska ske under ordnade former, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor i Malmö.

Tar betalt av uthyrare

Under fredagen väntas trafiknämnden ta beslut om att firmor som hyr ut elsparkcyklar ska söka tillstånd och betala en årsavgift på 1 825 kronor per fordon till kommunen. För att det ska gå igenom krävs att den lokala ordningsstadgan ändras och att kommunfullmäktige och länsstyrelsen ger sitt godkännande.

– Jag räknar med att vi får igenom detta. Om inte kommer vi att gå vidare rättsligt, säger Andreas Schönström.

Orimligt hög avgift, tycker uthyrare

Ett av de företag som hyr ut elsparkcyklar i Malmö är Lime. De ser gärna att fler cyklar än åker och kör bil i städerna.

– Det är nu mer än någonsin viktigt att städer stödjer alternativa transportmedel. Det är därför orimligt att ta ut en årlig avgift på 1 825 kronor per elsparkcykel, säger Jonas Mørch, Operations Manager på Lime i Malmö.

Eric André, Sverigechef för Voi, skriver i en kommentar till SVT Nyheter Skåne:

– Vi tycker att det är positivt att staden gör ett försök att reglera marknaden, och har en god dialog med dem. Vi tvivlar dock på timingen, i skuggan av covid, när fler transportmedel behöver stötta kollektivtrafik på ett hållbart och säkert sätt.

Han tillägger:

– Malmöborna behöver flera transportalternativ till den privata bilen, som bara leder till mer utsläpp och trafikstockningar.

19 nya parkeringsplatser

Malmö stad planerar också att bygga speciella parkeringsplatser för elsparkcyklar på 19 platser i centrala Malmö. Före coronapandemin fanns omkring 2 500 elsparkcyklar för uthyrning i Malmö.

– Vår erfarenhet från andra länder är att speciella parkeringsplatser för elsparkcyklar förbättrar situationen. Vi ser fram emot samarbetet med Malmö stad, säger Jonas Mørch.

Även Voi är positiva till att Malmö planerar att ”dedikera mer utrymme för parkering av mikro-mobila fordon”.

De nya reglerna i Malmö gäller även uthyrning av andra eldrivna enpersonsfordon, som elcyklar när de är ”friflytande mobilitetstjänster”. Det innebär att den som hyr plockar upp fordonet på en plats och lämnar det var som helst inom ett angivet område

Förslag till ny paragraf om ”Tillhandahållande av friflytande mobilitetssystem”:

”Det krävs tillstånd för bedriva uthyrning av eldrivna enpersonsfordon (sparkcyklar, elcyklar och liknande, oberoende av om de har ett eller flera hjul, en sitt- eller ståplats för föraren”.

Källa: Lokal ordningsstadga för Malmö kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.