Foto: Flickr/ Dreamhack/Adela-Sznajder

DreamHack Masters tillbaka i Malmö – kanske för att stanna

Uppdaterad
Publicerad

I helgen avgörs DreamHack Masters i Malmö Arena. Några av världens bästa e-sportare gör upp om mästartiteln och tävlar om drygt två miljoner kronor i prispengar. För Skåne betyder mästerskapet också klirr i kassan. Runt 20 miljoner kronor kommer tävlande och besökare att spendera i regionen.

– Bara för några år sedan när vi arrangerade liknande turneringar  på något internetcafe så kanske det kom något 100-tal besökare.  Nu står vi här i Malmö och det kommer att sitta över 10.000  personer i publiken,  säger Tomas ”Greykarn” Lyckedal som själv är gammal spelare och står nu som arrangör av eventet.

Det är andra året i rad som DreamHack Masters är i Malmö. Förra året vann ”Ninjas in Pyjamas” med bas i Landskrona. De fick 800 000 kronor i prispengar och lagmedlemmarna hyllades av 12 000 personer i arenan.

– Vi arbetar hårt för att förstärka e-sportklustret i Skåne och det är jätteroligt att arrangörerna väljer Malmö för detta event, säger Pehr Palm, vd för Event i Skåne.

TV: se bilder från DreamHack

– Det här är en sport som växer och Sverige ligger i framkant. Våra lag ligger på topplistan när det gäller vunna prispengar, säger Tomas Hermansson, vice vd för DreamHack.

De länder som ligger före Sverige i ”prispengsligan” är Kina, USA och Sydkorea.

Kan bli ett årligt Malmöevent

I fjol skapade DreamHack Masters 7 600 gästnätter i Skåne. Besökarna och de tävlande spenderade sammanlagt runt 21 miljon kronor, enligt en beräkning som Event i Skåne har gjort.

– Vi jobbade hårt i fjol för att få hit DreamHack och nu arbetar vi för att de ska komma tillbaka och göra det till ett årligen återkommande event i Malmö, säger Pehr Palm.

Han säger att de diskuterar hur fler besökare som är intresserade av e-sport och spelutveckling ska kunna lockas till Malmö.

– Vi vill gärna skapa en hel vecka med olika event kring e-sport och spelutveckling, säger Ann Nyström, destinationschef för Malmö Turism.

Hon säger att Malmö stad lyssnar mycket på vad arrangörerna av DreamHack önskar för att komma tillbaka.

– Detta är ett enormt viktigt event för Malmö och marknaden är gigantisk, säger Ann Nyström.

Sportklubbar startar e-sportlag

Omsättningen på ett e-sportmästerskap är jämförbar med den på en stor fotbollsmatch.

– Besökarna går ut i pausen och köper en tröja för 800 kronor där det står ”Ninjas in Pyjamas” eller annat lagnamn, säger Pehr Palm.

Flera fotbollslag har också startat egna e-sportlag, bland andra FC København.

– De traditionella sportklubbarna har svårt att nå den här målgruppen, så de startar e-sportlag. Det finns flera fotbolls-, hockey- och basketlag som redan har gjort det, säger Tomas Hermansson.

I år är det 16 lag av världens bästa Counter Strikelag som tävlar i Malmö.

SVT Play sänder fyra kvartsfinaler under lördagen och två semifinaler och finalen på söndag. Klockan 23:15 på söndag kommer finalen även att visas på SVT1.

Fakta: E-sport

E-sport är en förkortning av ”elektronisk sport” och är ett samlingsnamn för alla tävlingar som utförs i en virtuell miljö. Det kan alltså handla om TV-spel, datorspel, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) eller mobilspel. Begreppet myntades i Sydkorea.

I Sverige räknas inte e-sporten som en idrott. Svenska E-sportförbundet, SESF beslutade på årsstämman 2017 att arbeta för att e-sporten ska bli erkänd av Riksidrottsförbundet, RF 2019.

Enligt RF:s stadgar är idrott ”fysisk aktivitet som utförs för att må bra, ha roligt och prestera mera”.

I den absoluta världstoppen finns spelare som utför fler än 400 knapptryckningar och beslut i minuten. När en match tar en till två timmar krävs det mycket uthållighet för att orka utföra så många rörelser under längre tid. Toppspelare i hela världen står också enade bakom det faktum att man som spelare måste vara aktiv och motionera för att kunna prestera på topp.

Källa: SESF

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.