Foto: Bernard Mikulic/SVT

Dubbeldäckartåg på Skånes spår om tre år

Uppdaterad
Publicerad

Tolv nya dubbeldäckartåg ska öka passagerarkapaciteten på Skånes järnväg med 50 procent vid varje avgång. Regionstyrelsens beslut på torsdagen innebär att regionen ska köpa in de nya tågen för en kostnad på nästan två miljarder kronor.

På torsdagen blev det klart att Skåne om drygt två år ska få tolv nya tåg med två våningar. Regionstyrelsens majoritet beslutade att dubbeldäckarna ska köpas in för en kostnad av nästan två miljarder kronor.

Om drygt tre år kommer skåningarna kunna skåda dubbeldäckartågen på sträckan Helsingborg – Malmö/Lund, där två av tre pendlare nu tar bilen. Det slutgiltiga beslutet tas av regionfullmäktige 23 oktober.

– Fler borde åka tåg, därför inför vi detta system först just på denna sträcka, säger Henrik Fritzon (S) som är ordförande i regionstyrelsen.

Ökad passagerarkapacitet

Nu tar ett Öresundståg som mest 600 passagerare, ett dubbeldäckarset tar 50 procent fler, det vill säga 900 resenärer. För de tolv dubbeldäckartågen som ska inhandlas får Region Skåne betala 1,85 miljarder kronor.

– Det är en tung investering för framtiden. Vi vill skapa en större yta att söka arbete på och för att skapa fler jobb. Och då måste vi ha ett bra sätt att pendla, säger Henrik Fritzon.

Senare kommer dubbeldäckarna också att gå hela vägen till Köpenhamn, där många nu drabbas av trängsel och problem att få plats med bagaget.

”Åk långt på våning två”

Enligt beslutsunderlaget ska dubbeldäckarna göra mest nytta för resenärer med bagage och barnvagnar. Men också för personer med en funktionsnedsättning, som kommer att få en mer tillgänglig bottenvåning. Alla som behöver tystnad, lugn och en bra arbetsmiljö får det på våning två.

– Jag hade åkt på övervåningen om jag skulle långt, om jag åker kort sitter jag eller kanske står på nedre botten, säger Henrik Fritzon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.