Sydstalls lokaler. Foto: Anders Eeg-Olofsson

Fler hästägare känner sig lurade av företaget

Publicerad

SVT Nyheter har pratat med 20-talet personer som känner sig lurade av stallinredningsföretaget Sydstall.

– Man känner sig jävligt blåst för man har redan betalat 50 procent i förskott och är rädd att inte få några grejer, säger Petra Holmlund.

Det handlar om sena eller uteblivna leveranser och problem med att få pengarna tilllbaka. De har blivit försäkrade om att produkterna är på väg trots att inga varor kommer.

– Det var som ett lotteri om det skulle komma rätt grejer och om det ens skulle komma några grejer, säger Petra Holmlund.

– Nu har det gått ett år och jag har fortfarande inte fått mina varor, säger Daniel Näsman.

”Pandemin orsaken”

Sydstall säger att det är på grund av pandemin och osäkerheten med underleverantörerna som varit anledningen till att varorna inte blivit levererade till kunderna.

– Jag kan erkänna att kommunikationen inte har varit den bästa men jag har aldrig lurat mina kunder, säger Robin Claesson Sydstalls ägare.

”Fruktansvärt”

Flera berättar att det ska ha varit svårt att häva köpet och att få tillbaka pengarna.

– Den konstanta frustrationen och rädslan att vi inte ska få tillbaka våra pengar är fruktansvärd. Det värsta är att vi trodde på honom och att han gav oss hopp varje vecka genom att säga att allting var på väg, säger Christine Bruun-Carlsen.

– Jag har aldrig motsatt mig någon upphävt köp, däremot har jag erbjudit rabatterat pris om de står kvar med sin order, säger Robin Claesson.

För de privatpersoner som är konsumenter, alltså inte företagen, ger Konsumentköpslagen särskilda rättigheter och skyldigheter. En av rättigheterna är att ingångna avtal ska hållas. Om ett företag bryter mot avtalet har konsumenten rätt att häva köpet och kräva pengarna tillbaka, då är säljaren skyldig att återbetala pengarna. Om företaget ändå inte betalar tillbaka pengarna bör konsumenten vända sig till Kronofogden och Allmänna reklamationsnämnden.

– Det generella rådet när man anar ugglor i mossen är att skriva ett mejl så att det finns i skriftligt underlag och undvik att ringa, säger Fredrik Selrot vägledare på Hallå konsument.

Källa: Konsumentverket.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer