Att människor älskar att quiza vid krogar och restauranger är i dag allmänt känt.
– Quizen finns med på ett helt annat sätt i dag än för tio år sedan, säger Jakob Löfgren, forskare inom populärkultur vid Lunds universitet.
Började i England
Det var i England på 70-talet allt började – trenden att införa quiz på krogar och restauranger. Då gjorde man det främst för att locka besökare under vardagarna då gästerna var få och intäkterna små.
– Så det finns ju helt klart en ekonomisk aspekt av trenden också, säger Jakob Löfgren.
”Leka och ha kul”
Trots att quiz-frågorna stundtals är svåra och får deltagarna att tänka till är det inte av denna anledning vi quizar enligt Jakob Löfgren.
– Vi quizar för att leka och ha kul. Och lekandet har blivit större bland vuxna tack vare quizen, som ofta är pedagogiskt utformade, säger han.
Är quiz-trenden här för att stanna?
– Så länge vi vuxna vill umgås, uppleva och ha kul – så ja, det är den, avslutar Jakob Löfgren.