”Lekandet har gjort en renässans bland vuxna”, säger populärkultur forskaren Jakob Löfgren. Foto: SVT

Forskaren: ”Vi quizar för att det är kul – inte för att bli smarta”

Publicerad

Quiz-trenden växer och enligt forskaren Jakob Löfgren så quizar vi för att det är kul – inte för att lära oss något nytt.

Att människor älskar att quiza vid krogar och restauranger är i dag allmänt känt.

– Quizen finns med på ett helt annat sätt i dag än för tio år sedan, säger Jakob Löfgren, forskare inom populärkultur vid Lunds universitet.

Började i England

Det var i England på 70-talet allt började – trenden att införa quiz på krogar och restauranger. Då gjorde man det främst för att locka besökare under vardagarna då gästerna var få och intäkterna små.

– Så det finns ju helt klart en ekonomisk aspekt av trenden också, säger Jakob Löfgren.

”Leka och ha kul”

Trots att quiz-frågorna stundtals är svåra och får deltagarna att tänka till är det inte av denna anledning vi quizar enligt Jakob Löfgren.

– Vi quizar för att leka och ha kul. Och lekandet har blivit större bland vuxna tack vare quizen, som ofta är pedagogiskt utformade, säger han.

Är quiz-trenden här för att stanna?

– Så länge vi vuxna vill umgås, uppleva och ha kul – så ja, det är den, avslutar Jakob Löfgren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.