– Skillnaden är rätt så stor. Medlet på niornas meritvärden kan skilja 20-30 poäng mellan flickor och pojkar, säger Monika Miheller, rektor på Linnéskolan på Limhamn.
Nästan samtliga elever på Linnéskolan brukar gå ut med full behörighet till gymnasiet. Ändå har skolledningen börjat kartlägga hur man ska kunna motverka skillnaden i resultat mellan könen. Tillsammans med några elever har ett antal bakomliggande faktorer identifierats.
– Det är som någon sorts machokultur, att killar hellre vill vara coola och därför inte ber om lika mycket hjälp på lektionen. Men det kan också ha att göra med att tjejer utvecklas fortare och är smartare i den här åldern än oss, säger Viggo Klinkert Heed som går i årskurs 8.
Samma problem i hela landet
På Rosengårdsskolan vittnar elever om samma problem. Enligt Nader Kreidli och Omar Kassem skiljer sig inte pojkar och flickor i ambitionsnivå. Dock tror de att det är viktigare för pojkar att etablera en bra relation med läraren för att kunna prestera.
– Vi killar tappar lättare fokus. Då är det viktigt att känna att man litar på sin lärare för att man ska våga be om hjälp. För killar är rädda för att stämplas som pluggisar, säger Omar Kassem som går i årskurs 9.
Cecilia Larsson-Ståhl, rektor på Rosengårdsskolan håller med.
– Vi har märkt att det finns vissa lärare som lyckas bättre i att jämna ut resultaten mellan flickorna och pojkarna.
Kartläggning första steget
Skolledningen på båda skolorna är än så länge i startskedet i att motverka resultatsskillnaderna mellan könen. Nu ska konkreta tillvägagångssätt etableras.
– Vi tror att det handlar om att bemöta killarna på ett nytt sätt. Tydligare instruktioner och struktur, andra förväntningar och mer tid att prata med de som kanske är mindre bra på att be om hjälp, säger Cecilia Larsson-Ståhl.
Se klippet ovan för att höra vad några elever tror att resultatsskillnaden beror på.