Friskolor använder olaglig reklam

Uppdaterad
Publicerad

LUND | Friskolor använder otillåten reklam, det hävdar flera föräldrar som anmält saken till konsumentverket. Många barn på väg att välja sin gymnasieutbildning har fått telefonsamtal som kan uppfattas som marknadsföring.

Samtalet handlar om de potentiella elevernas intresse för olika utbildningar. Marknadsundersökning säger friskolorna, direktreklam hävdar många uppretade föräldrar.

Direktreklam riktade till barn under 16 år är inte tillåtet i Sverige. Trots det har skolorna vänt sig direkt till barnen, och dessutom ignorerat att många familjer är anmälda till NIX registret.

– Först ringde de när min dotter inte var hemma. Min man lade snabbt på för vi är med i NIX-registret och tycker inte om när försäljare ringer. Sedan ringde de igen och då var det vår dotter som svarade. De frågade inte efter oss, utan började fråga henne direkt vad hon hade tänkt på för gymnasieval. Vi reagerade, för det är fräckt när de ringer och frågar ett minderårigt barn. Hon går bara i åttan, berättar Jenny Borgström för Sydsvenskan, vars dotter går på Tunaskolan.

Ett par dagar senare visade det sig på ett föräldramöte att ett 20-tal familjer blivit uppringda.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.