Hantverksarbeten stör skåningar mest

Uppdaterad
Publicerad

Dyrare än planerat, än mer tidskrävande än utlovat. Nästan vart tionde klagomål till konsumentvägledarna i Skåne handlar om kunder som är missnöjda med beställda hantverkstjänster.

Enligt Konsumentverket, som sammanställt listan över klagomål, är det viktigt att ha en bra dialog med den hantverkare som anlitas.

Det gäller att redan från början vara tydlig med vilka förväntningar man har på slutresultatet.

Tidsåtgång och pris ska alltid avtalas innan arbetet påbörjas. Ett skriftligt avtal med dessa punkter kan an vändas som kvitto ifall något skulle gå på tok senare under resans gång.

Ett annat vanligt klagomål gäller de som uppstår vid köp av begagnade bilar.

För att undvika missnöje på denna front är Konsumentverkets viktigaste råd att välja en bilhandlare med gott rykte, och som dessutom är ansluten till Motorbranschens Riksförbund.

Vanligaste klagomål för varor

Fordon- Begagnad bil

Hemelektronik

Möbler

Kläder

Boende- material för underhåll

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.