Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”På järnvägen har jag arbetat sedan 1994”, säger Niklas Olofsson från Tranås, som är med och byter ut slipers under tågrälsen mellan Köpingebro och Ystad. Se mer av arbetet i klippet ovan. Foto: Carolina Svalbacke/SVT

Här får järnvägen på Österlen nytt liv – med specialmaskinen ”Helga”

Uppdaterad
Publicerad

Österlenbanan mellan Ystad och Simrishamn har fått sig en upprustning. Stationerna har renoverats, en mötesplats för tågen har byggts och i december läggs den sista pusselbiten – med hjälp av specialmaskinen ”Helga” och över 11 000 betongsliprar.

‍– Det innebär att man inom ett antal år ska kunna köra halvtimmestrafik på sträckan i rusningstid, säger Mats Olsson från Skånetrafiken.

Sträckan var så sliten att det var osäkert hur länge man skulle kunna fortsätta köra tåg på den.

Region Skånes mål är att fler ska välja att resa kollektivt – att ge plats för fler och längre tåg mellan Ystad och Simrishamn är ett sätt att nå dit, förklarar Jan Källqvist, projektledare på Trafikverket.

Tågrälsen mellan Ystad och Simrishamn har varit hårt belastad och trafiken har ökat de senaste åren.

‍– Läget var sådant att järnvägen var totalt nedsliten, det var frågan om man skulle kunna fortsätta köra, säger Mats Olsson, ställföreträdande pågatågschef på Skånetrafiken.

Tåg varje halvtimme på sträckan

Projektet har pågått i flera år och omfattar för Trafikverkets del 650 miljoner kronor. Dessutom har aktörer som regionen och kommunerna lagt sin del. Under årens gång har den inneburit flera avstängningar på banan, och fortsätter göra det innan allt ska vara klart den 18 december.

‍– Det blir ju stökigt, restiden blir längre. Men syftet med avstängningen är ju att det blir bättre, säger Mats Olsson.

Han tillägger att det kommer innebära att tågen kan gå två gånger i timmen i rusningstid istället för en gång.

Sista pusselbiten på projektet

Satsningen har bland annat fokuserat på att renovera Ystads bangård, rusta upp Simrishamns station och bygga en mötesplats i Gärsnäs där tåg kan mötas. Nu kan de bara mötas i Tomelilla.

Nu läggs de sista pusselbiten på plats – när spårbytesmaskinen ”Helga” byter ut gamla sliprar och ersätter med nya på sträckan mellan Köpingebro och Ystad.

Följ med till järnvägen i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.