I ett konferensrum i Västra hamnen i Malmö sitter barnen djupt koncentrerade och tittar in i sina skärmar. Deras mentorerna är själva erfarna mjukvaruutvecklare och ställer upp gratis på sin fritid som handledare. Spridda råd hörs i lokalen:
– Om du klickar bort den orange grejen högst upp så ser ni att det finns en grön flagga där, säger en metor och pekar på skärmen.
En annan förklarar skillnaden mellan sakerna som rör sig på skärmen visavi bakgrunden.
– Om du har bollar som studsar, till exempel, så är det en sprite och du kan testa om de kolliderar och sådana saker, förklarar han.
Utgår från barnens fantasi
Enligt Michael Tiberg som grundat Coder Dojo i Malmö har responsen varit mycket positiv. Det var i samband med starten av Foo Café som arrangerar seminarier för bland annat mjukvaruutvecklare flera gånger i veckan som frågan väcktes om att lära barn att programmera.
– Alltså, det är bara roligt att få lära sig att programmera. Man brukar inte få göra sådant hemma – man vet inte riktigt när och hur man ska göra, och här kan man också få hjälp med allting, säger Allan Arildsson.
De yngsta barnen går på Coder Dojo. Här är det deras egen fantasi som man utgår ifrån. Själva miljön som man utvecklar programmen i heter Scratch.
– Det är ju en form av grafisk blockprogrammering där man lär sig grunderna till programmering. Man lär sig problemlösning. Det första barnen gör är något enkelt spel, säger grundaren Michael Tiberg.
Svårt med koordinater
Malar Mohammed har tidigare gått en programmeringskurs speciellt för tjejer, men är på Coder Dojo för första gången. Hon håller på och bygger en labyrint och tycker det är lite lurigt med x- och y-axlarna.
– Man måste ta ut dom rätta koordinaterna och det är svårt att sätta dem på rätt plats, säger Malar Mohammed.
Jonathan Linder blev tipsad av en kompis, och har kommit en bit på väg.
– Jag har lärt mig att få en gubbe att gå och ner och åt sidorna. Sedan ska jag göra en pyramid som man ska gå igenom, säger Jonathan Linder.
Problemlösning
Ett problem verkar vara att få gubben att förstå att den går emot någonting, och att den då inte får gå vidare. Mentorn funderar:
– Jag vet inte om det finns något bra sätt att få den att inte springa utanför skärmen genom att sätta en gräns på x- och y-axeln. Men det är jättebra att du har koll på x- och y-koordinater, säger hon.
Det måste finnas ett annat sätt. Det är uppenbart att förmågan att lösa problem utmanas.
Gymnasiematte för 10-åringar
Sedan 2012 har man varit igång med Coder Dojo en kväll i veckan, men har utökat i år till tre tillfällen och 60 barn i veckan. Efter 1-2 terminer måste man lämna plats för andra barn och kan gå vidare till en mer avancerad kurs, då Python-programmering under rubriken ”Patwic”.
– Vi lär ju barnen avancerad matematik. Till och med barn i 10-årsåldern får lära sig matematik som man normalt sett lär sig i tredje ring på gymnasiet. Det lär de sig när de är 10 år och det går jätteenkelt bara för att de kan sätta det i en kontext, säger Michael Tiberg.
För Allan Arildsson är det en kul utmaning.
SVT: Är det svårt?
– Nej, särskilt inte i Scratch. Där använder man små rutor, och de förklarar vad som menas, säger han.
Enligt Michael Tiberg märks det verkligen skillnad på barnen på Coder Dojo.
– För barnens skull leder det ju till att de blir bättre i skolan. Det är en tydlig effekt som vi ser och det har vi hört från flera stycken föräldrar att de blir bättre på matematik och språk och övriga ämnen också, säger han.