Visa alla (2)

Här byggs ny förskola för mindre barngrupper

Publicerad

Barnen grävde med sina röda och blå spadar. Och bredvid dem grävde de vuxna med en stor och gyllene spade. Tillsammans tog de första spadtagen till en ny förskola i Kävlinge, särskilt anpassad till mindre barngrupper.

De senaste tre åren har Skolverket uppmanat landets kommuner att minska barngrupperna inom förskolan och det har gett resultat: 2014 bestod grupperna i snitt i hela landet av 17,2 barn. Förra året hade siffran sjunkit till 15,4.

Miljontals kronor har delats ut till de kommuner som vill följa uppmaningen.

En av dem är Kävlinge kommun, som i år har fått tio miljoner kronor för att skapa mindre barngrupper i förskolan. Ett arbete som pågått sedan ett par år tillbaka. Nu ligger den genomsnittliga gruppstorleken i kommunen något lägre än riksgenomsnittet, på 15,2 barn.

Kävlinge väntar fler barnfamiljer

Arbetet med att minska antalet barn per grupp, sker på samtliga förskolor i kommunen. Men på tisdagen togs första spadtaget till en alldeles ny förskola i Furulund, speciellt anpassad till grupper på runt 15 barn.

Förskolläraren Lina Jägestedt, även förskolechef, välkomnar kommunens satsning.

– Med mindre barngrupper blir alla barn mer sedda, säger hon.

Tillväxt kräver kvalitet

Kävlinge är en inflyttningskommun, säger Camilla Mårtensen (L), ordförande för bildningsnämnden. Många barnfamiljer väljer att flytta till Kävlinge.

– De närmaste åren väntas vi växa kraftigt på förskolesidan. Det är både kul och inspirerande, men det ställer också krav på att politiken går i takt med utvecklingen och att vi inte glömmer kvaliteten.

I videon ovan berättar politiker, förskollärare och barn om  att ha mindre barngrupper.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer