Förra veckan lanserade Oatly sin nya kampanj ”Spola mjölken”, en referens till Systembolagets gamla kampanj ”Spola kröken” från 70-talet. Sedan dess har den väckt starka reaktioner från lantbrukare runt om i Sverige.
Det är inte bara mjölkbönder som kritiserar reklamen, utan även spannmålsodlare.
– För vår del i lantbruket är det som att svära i kyrkan. Mjölken är en grundläggande bit för oss alla i växtodlingen, vi behöver varandra. Det finns lantbrukare som har sagt att de inte kommer att leverera till Oatly mer, säger Johan Karlzén, Spannmålsodlarnas ordförande, som har sin gård i Rydsgård.
”Sticker man ut hakan så får man kritik”
Oatly, som har sitt huvudkontor i Malmö och fabrik i Landskrona, svarar på kritiken genom att betona att man inte vill ta bort alla animalier, utan bara ersätta en del av dem.
– Sticker man ut hakan, som vi väl har gjort, så får man kritik. Vi vill få folk att dricka måttligare, med en sundare syn på mejeri. Vi vill inte ta bort alla animalier, vi behöver både djur och växter – men vi behöver lite mindre djur och lite mer växter, säger Martin Ringqvist, kreativ chef på Oatly.
Hittills har tio anmälningar mot kampanjen kommit in till Konsumentverket.