– Det finns egentligen två risker med att inte erbjuda franska, dels att eleven läser ett annat språk halvhjärtat eller helt enkelt väljer bort ett nytt språk, säger Rolf Bengtsson, biträdande chef hos Barn- och utbildningsförvaltningen i Hässleholm.
Både i Kristianstad och i Hässleholm måste eleverna åka buss till de större skolorna för att ha språklektioner. En av anledningarna till att man tagit bort franskan i Kristianstad menar Kristianstads skolchefer beror på att det är svårt att förhålla sig till bussarna och lägga schema.
– Logistik är aldrig enkelt, det kostar också, men vi försöker organisera så eleverna kan åka in till den stora skolan och samtidigt ha andra lektioner som hem- och konsumentkunskap eller slöjd, säger Rolf Bengtsson.
Viktigt att få välja
Iris Malm och hennes klasskompisar har precis börjat läsa franska. Hon tycker att många franska ord påminner om svenskan, och att uttalet är svårast. Hon säger att hon inte varit lika motiverad, om hon inte fått välja språk själv:
– Då kanske man hade fått läsa ett språk man inte alls behöver och det är ju inte bra, säger Iris Malm.