Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Othman Alshuaibin och hans döttrar Retaj och Remas kom till Svedala från Jordanien 2018. Nu stormtrivs de i sin nya hemstad. Foto: Firas Razak/SVT

Nyanlända familjen stortrivs i Svedala – har fått vänner genom simskolan

Publicerad

Sedan 2019 har Svedala kommun bedrivit integrationsprojektet Barnens bästa med syfte att hjälpa nyanlända att komma in i samhället genom kommunens föreningar. Familjen Alshuaibin har tack vare simskolan fått vänner och känner sig nu hemma i Svedala.

– Det är jättebra för barnen att de träffar andra barn här på simskolan, dessutom är det viktigt att de lär sig simma, säger pappa Othman.

Othman Alshuaibin kom till Svedala 2018 tillsammans med sin familj. Två av hans döttrar, Remas och Retaj, trivs bra på simskolan som kommunen annordnat varje sommar.

– Vi lär oss simma här, det är jättekul, säger Remas Alshuaibin.

Hennes syster Retaj trivs så bra på simskolan att hon känner att hon hellre stannar i bassängen än att gå till skolan.

Utbildar föreningsledare

Ett led i projektet är att utbilda nyanlända personer till föreningsledare i kommunen. Taher Ali Zade kom till Svedala 2018 och är en av dem som blev fick gå utbildningen.

– Jag fick lära barnen spela basket, fotboll, tennis, allt möjligt. Jag lärde mig mycket svenska med dem, säger han.

Fått flera kompisar

Genom simskolan har barnen fått många nya kompisar och Othman Alshuaibin är glad att de har lätt att lära känna nya vänner.

– Det är lätt för barnen, de kan lära sig svenska snabbt och lära känna barnen snabbt, det är inte samma problem som när man är vuxen, säger han.

Men även han själv har fått vänner i Svedala.

– Jag har en kompis, han är svensk original, säger han och förklarar att han menar en person som är född och uppvuxen i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.