Filmen ”Borg”, som har biopremiär den 6 september, är en berättelse om den svenske ikonens stora genombrott och som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten. Den tar upp hans största kamp, som utkämpades 1980, i mötet med den amerikanska tennistalangen John McEnroe. Om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.
Ronnie Sandahl från Malmö, som tidigare jobbade på Aftonbladet, har på kort tid gjort sig ett namn som både filmregissör och manusförfattare. Nu senast med en guldbagge i bagaget med filmen ”Svenskjävel”.
– Efter min film ”Svenskjävel” kände jag mig rätt trött och ensam och bestämde mig därför för att testa att skriva manus åt andra regissörer än mig själv. Det sammanföll med att producenten Fredrik Wikström Nicastro på SF frågade mig om jag någonsin tänkt på att göra en film om Björn Borg. Så jag läste allt som fanns att läsa och såg allt som gick att se. Ur det uppstod en berättelse om Björn Borg och John McEnroe utifrån en idé om att världens två största rivaler i själva verket är de enda som kan förstå varandra.
TV: Filminspelningen stängde gator i Södertälje
Shia Labeouf ringde
Vad har varit svårast i ditt manusarbete?
– Att komma under skinnet på karaktärerna, att våga injicera mig själv i Björn och John. För gör man inte det blir det ingen dramatik, då blir det bara en filmatiserad wikipediasida. Sen är det svårt att veta vilka friheter man kan ta sig, hur långt man får gå i sin fantasi. Men min grundregel med verklighetsbaserade filmer är att de ska vara sanna, på det stora hela, även om det faktamässigt aldrig kan bli hundraprocentiga.
Filmen ”Borg” har nu blivit internationellt uppmärksammad.
– Redan första versionen av manuset fick stor uppmärksamhet utomlands. Det var en absurd upplevelse. Plötsligt hade alla läst det. En märklig hype byggdes kring manuset långt innan det blev filmat. Det skickades runt mellan agenter och producenter i USA och England. När jag sedan åkte till London och Los Angeles hade alla stora bolag läst manuset. När sedan Janus Metz kom med som regissör blev det ännu mer uppmärksamhet. För att inte tala om när Shia Labeouf ringde en eftermiddag och sa att han hade läst det här märkliga svenska manuset och att han bara måste spela John McEnroe. Då blev det sakta men säkert en Hollywoodfilm, fast i svensk kavaj.
Vill höja statusen för manusförfattaryrket
Vad innebär detta för din karriär?
– Det här manuset har ju förändrat allt. Helt plötsligt har jag möjlighet att skriva mina berättelser, fast för en amerikansk och en engelsk marknad. Förr har ju bara svenska skådisar och regissörer kunnat göra Hollywoodkarriär, men det är dags att ändra på den saken. På samma sätt som det är dags att vi generellt höjer statusen för manusförfattaryrket i Sverige.
Vad blir nästa projekt?
– Senast skrev jag en feministiskt driven psykologisk krigsthriller som utspelar sig i Bristol under Blitzen 1940. Den är tänkt att filmas i vinter. Sen har jag några andra filmer igång som jag inte får prata om, varav några är svenska och några är amerikanska.