Klättra på bokhyllan

Publicerad

Nu ska barn i tweensåldern lockas tillbaka till biblioteket. Med webbsatsningar, TV-spel och bokhyllor att klättra på.

Det är Malmö stadsbilbliotek som har satsat på en specialavdelning riktad mot 9-12-åringar, tweensåldern. Barnen har själva fått vara konsulter i utformningen.

Två miljoner kronor har stadsbiblioteket satsat på avdelningen som har döpts till Balagan, kaos på hebreiska.

Statistiken visar att barn i de här åldrarna lånar allt färre böcker. Dator- eller TV-spel, kompisar och TV-spel tar över. Och den verkligheten vill Malmö stadsbibliotek anpassa sig till.

– Man brukar kalla det här för mellanåldern eller tweensålderna, säger projektledaren Andreas Ingefjord. Fortfarande barn men också tonåringar.

Balagan är en 170 kvadratmeter stor lokal på biblioteket, utvecklad för att stimulera till berättande och berättelser i dess olika former, alltifrån böcker, datorspel, spel till bild- och textskapande. På Balagan finns kojor, datorer och bokhyllor som går att klättra på, en ”himmels-äng” och en webb där barnen själv eller tillsammans med bibliotekarier kan skapa och mixa texter, bilder, filmer med mera.

Stadsbibliotekarie Elsebeth Tank har tidigare fått kritik, för att hon malt ner böcker för att skapa plats åt författaraftnar på biblioteket.

Hon utesluter inte att hon kan få kritik även för barnsatsningen Balagan, men konstaterar att något måste göras för att nå de äldre barnen.

– Malmö ligger dåligt till i utlåningsstatistiken där barnen lånar fem böcker per år. Snittet för Skånes kommuner är åtta böcker per år, och vår ambition är att åminstone nå dit, säger Elsebeth Tank.

För att nå ålderssgruppen 9 – 12 räcker det inte med att bara erbjuda traditionella böcker.

– Det vinner vi inte deras hjärtan med. Vi måste stimulera barnens intresse på ett lustfyllt sätt, säger Elsebeth Tank.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer