Trots att två läkare anmält appen till Konsumentverket inleds ingen granskning. Foto: SVT/TT

Konsumentverket granskar inte Malmöföretagets artrosapp

Publicerad

Konsumentverket har lämnat anmälan mot artrosappen Joint Academy utan åtgärd. I våras riktade sexton professorer i ortopedi kritik mot vårdappen. Men det har inte kommit in tillräckligt många anmälningar för att Konsumentverket ska granska marknadsföringen av appen.

Vårdappen Joint Academy används för att behandla artros i höft- och knäled. Appen har utvecklas av Leif Dahlberg, seniorprofessor i ortopedi, och hans son. På bara några år har Malmöföretaget bakom appen kommit att omsätta miljoner.

Samtidigt har marknadsföringen retat upp andra läkare. I våras riktade sexton professorer i ortopedi kritik mot marknadsföringen av vårdappen. Två av läkarna gjorde också en anmälan till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. De vänder sig mot att artrosdiagnoser ställs digitalt.

För få anmälningar

Men Konsumentverket har lämnat anmälan utan åtgärd och inte inlett något tillsynsärende. Enligt Sara Lindmark, på Konsumentverkets presstjänst, brukar myndigheten granska företag där det kommer in ett stort antal anmälningar. Mot Joint Academy har bara en anmälan kommit in – från läkarkollegor.

– I fjol registrerades runt 27 000 anmälningar. Vi läser alla som kommer in, men kan inte agera på varje, utan vi måste se var våra resurser gör mest nytta. Men det utesluter inte att vi i ett senare skede kan inleda ett tillsynsärende. En stor faktor för oss kan vara om det kommer in hundratals anmälningar mot ett bolag på kort tid, säger Sara Lindmark.

Kan vara fråga för Läkemedelsverket

Hon utesluter dock inte att Konsumentverket kan komma att dra igång en granskning av appens marknadsföring om fler anmälningar kommer in, men menar samtidigt att tillsynsansvaret är delat.

– Påståenden om att en produkt kan bota eller lindra sjukdom kan innebära att den utgör ett läkemedel och då är det Läkemedelsverket som utövar tillsyn. Samtidigt är vi angelägna om att få in anmälningar som rör marknadsföring. Anmälningar utgör en viktig del i vårt tillsynsarbete och omvärldsbevakning, säger Sara Lindmark.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.