Tågen kör åter mellan Teckomatorp och Tågarp

Uppdaterad
Publicerad

Kopparstöld stoppade tågtrafiken mellan Teckomatorp och Tågarp under torsdagen.

– Det finns nästan ingen koppar kvar, nu plockar de det sista, säger Ola Malmberg, enhetschef på Trafikverket.

Ersättningsbussar har satts in för de som reser kollektivt på sträckan Eslöv-Helsingborg under dagen. Vid 17-snåret meddelade Trafikverket att de återigen kör mellan Tågarp och Teckomatorp. Däremot kan resenärerna räkna med följdförseningar ett tag framöver.

Anledningen till tågstoppet är de 450 meter koppartrådar som stulits från spåren på sträckan Eslöv-Helsingborg. Det är inte första gången som sträckan drabbas, berättar Ola Malmberg, enhetschef på Trafikverket.

– Det ställer till det för oss, vi har annat att göra än att hänga upp trådar.

En av många stölder

Enligt Ola Malmberg har man totalt stulit 23 500 meter koppar i Skåne de senaste åren. Stölder som beräknas ha kostat Trafikverket uppåt 5-7 miljoner kronor.

– Då är det bara för återställning av ledningarna, sen har vi samhällskostnaden också med inställda tåg och så, det går inte att räkna på, säger han.

Trafikverket har samarbetat med polisen och väktare för att få bukt på stölderna men ännu tycks det inte ha fått resultat. Några rutter är mer populära, men när man haft bevakning på plats flyttar tjuvarna på sig och stjäl från andra ledningar i Skåne.

Trådarna byts ut mot billigare material

När koppartrådarna klippts ner väljer Trafikverket att sätta upp nya trådar i aluminium istället. Delvis är det billigare men det är heller inte lika attraktivt för tjuvarna.

Kan man inte byta ut alla koppartrådar till aluminium i så fall?

– Det handlar då om att byta ut på 275 mil järnväg i Skåne. Det skulle kosta jättemycket och då är det skattepengar vi pratar om, det är inte försvarbart, säger Ola Malmberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.