Något av en ödesdag för ett av lundaforskningens framtida flaggskepp, så kan den process beskrivas där 400 000 liter betong under måndagen skulle gjutas.
Utmaningen: allt måste ske i ett och samma svep.
Lastbilar med betong körde hela dagen i skytteltrafik från Malmö. Åtta bilar i timmen lossade sin last vid plattan.
Betonggjutarna har jobbat i skift, och enligt strikta mönster gått runt över plattan och vibrererat bort luft från betongen.
– Om vi inte gör på det sättet kan det bildas sprickor, och kraven på den här plattan är väldigt höga, säger platschef Dan Birgersson.
Det kommer dröja fyra år innan linjeacceleratorn står klar att användas. Och mycket betong ska brinna fram tills dess.
25 000 kubikmeter, närmare bestämt.
Och eventuella fel i gjutningsprocessen kan få ödesdigra konsekvenser.
– Skulle det ske måste vi ta bort allt igen och börja om från början, men det hoppas vi slippa, säger Dan Birgersson.