Hannes Wideteg var själv ute och reste när SJ:s biljetter för bland annat jul- och nyårshelgerna släpptes. När biljetterna han ville ha inte kom upp och det i stället stod ”kunde inte hämta pris” anade han att något inte stod rätt till med SJ:s hemsida.
– Det är rätt vanligt att något sådant här händer, men jämfört med internationella hemsidor är det inte exceptionell trafik, säger Hannes Wideteg.
Löste problemet
Han gick till sitt hotellrum, identifierade problemet och påbörjade ett försök att hitta en lösning. På en halvtimme var han klar och kunde boka sina egna biljetter, något bland annat Breakit rapporterat om tidigare.
– Problemet låg i att man begränsat antalet anrop som går till prismotorn – det är helt normalt men det man måste göra då är att man uppdaterar så att webbläsaren hanterar detta på ett korrekt sätt.
Enkelt förklarat: i stället för att kunden ska sitta och uppdatera webbläsaren för att hoppas att rätt avgång kommer fram såg ett skript som Hannes skrev till att webbläsaren gjorde det automatiskt på de avgångar som inte dök upp.
Ingen kontakt med SJ
Efter att han hittat lösningen lade Hannes ut skriptet han skrivit fritt på internet och gjorde en video på Twitter där han förklarade vad han gjort. Det fick stor spridning och flera använde skriptet för att lyckas boka sina biljetter när hemsidan inte fungerade.
– Det har varit kul att kunna hjälpa till att lösa det men det roligaste har varit alla unga människor som hört av sig och velat veta mer om kodning, säger Hannes Wideteg, som själv är självlärd inom ämnet.
Någon respons från SJ har han dock inte fått.
– Jag har taggat dem på Twitter och de har mina kontaktuppgifter. Det har dock varit några underleverantörer som hört av sig.
Se när Hannes förklarar sin kodning i klippet ovan.