Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Saman Tondnevis är affärsområdeschef Buss på Skånetrafiken. Foto: SVT

Trots känt spårvagnsproblem – Lund saknar rätt verktyg

Uppdaterad
Publicerad

Efter knappt två månader står Lunds spårvagnsflotta nästan helt stilla. Men felen på hjulen går inte att fixa på plats. I spårvagnsstaden Göteborg har man en egen lösning när liknande problem uppstår.

– Vi åtgärdar själva. Det är ju bättre än att skicka iväg dem, säger Bülent Esenteg, tf. avdelningschef på Göteborgs Spårvägar.

Att spårvagnar drabbas av skador på hjulen vid hastiga inbromsningar, framförallt på hösten och vintern, är ingenting ovanligt. Men i Göteborg går det att ordna den här typen av problem på plats.

– Vi åtgärdar dem genom att svarva och har möjlighet att göra det i förebyggande syfte. Men det blir oftast svarvningar när vi upptäcker de här skadorna, säger Bülent Esenteg.

Skånetrafiken letar verkstad

Under fredagen var bara en enda spårvagn igång i Lund. Resten har fått ersättas av buss. Underredena till spårvagnarna kommer att behöva repareras på annan plats. Men ännu har Skånetrafiken inte hittat någon lämplig verkstad.

– Det pågår ett stort arbete på att hitta en bra plats just nu, vi tittar både i och utanför Skåne, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef Buss Skånetrafiken.

Det finns nämligen inga svarvar i Lund. Nu hoppas Skånetrafiken att på sikt få en svarv till depån i Kärråkra. Men det kan dröja.

– Förhoppningsvis någon gång under våren. Det behövs en svarv och att det uppstår plattor känner vi också till. Men vi hade inte förväntat oss att det skulle vara så många plattor under den här perioden, säger Saman Tondnevis.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer