Att spårvagnar drabbas av skador på hjulen vid hastiga inbromsningar, framförallt på hösten och vintern, är ingenting ovanligt. Men i Göteborg går det att ordna den här typen av problem på plats.
– Vi åtgärdar dem genom att svarva och har möjlighet att göra det i förebyggande syfte. Men det blir oftast svarvningar när vi upptäcker de här skadorna, säger Bülent Esenteg.
Skånetrafiken letar verkstad
Under fredagen var bara en enda spårvagn igång i Lund. Resten har fått ersättas av buss. Underredena till spårvagnarna kommer att behöva repareras på annan plats. Men ännu har Skånetrafiken inte hittat någon lämplig verkstad.
– Det pågår ett stort arbete på att hitta en bra plats just nu, vi tittar både i och utanför Skåne, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef Buss Skånetrafiken.
Det finns nämligen inga svarvar i Lund. Nu hoppas Skånetrafiken att på sikt få en svarv till depån i Kärråkra. Men det kan dröja.
– Förhoppningsvis någon gång under våren. Det behövs en svarv och att det uppstår plattor känner vi också till. Men vi hade inte förväntat oss att det skulle vara så många plattor under den här perioden, säger Saman Tondnevis.