För skolbarn i den direkta omgivningen uppges hennes källa strax utanför Fulltofta vara ett obligatiskt utflyktsmål. Men frågan är hur många skåningar i övrigt som känner till Sankta Magnhild. Inte många, tror historikern Dick Harrison.
Under våren ska han ändra på den saken, genom söndagsföreläsningar i samband med middagar på Fulltofta slott.
– Hon är något så ovanligt som ett skånskt helgon som funnits på riktigt, och som vi har dokumentation av.
Rik kvinna
Det vi vet är att Sankta Magnhild var en rik kvinna som ägde jord. Dessutom var hon vida känd för sina välgärningar och allmosor till fattiga. Och som sådan stod man inte utan fiender på 1200talet. Magnhild mördades av en pil, och hennes släktingar tog tillfället i akt att odla kulten kring henne.
– Det började gå helighetsrykten om att det skedde mirakel på platser hon förknippades med, berättar Dick Harrison.
En av dessa platser ligger djupt inne i skogen. Där finns Sankta Magnhilds källa, som ska ha sprungit upp ur jorden när hennes döda kropp bars in till begravning i Fulltofta kyrka.
Lockade pilgrimer
Källan, och andra platser i trakten, började dra till sig pilgrimer. Folk kom vida ifrån för att komma i kontakt med kulten kring Magnhild. Under andra hälften av 1300-talet hade pilgrimsturismen blivit så omfattande att det började gå nya rykten.
– Ärkebiskopen själv, som ville lägga beslag på relikerna, skrev att det förekom minsann inte bara böner och gudstjänster, utan även hor, dryckenskap, frosseri och dans nätterna igenom. Syndens näste i Skåne, det var Fulltofta och Fulltofta kyrka! säger Dick Harrison.
Sankta Magnhilds kvarlov togs i beslag, och fördes till domkyrkan i Lund. Efter det dog kulten av henne ut i Fulltofta. Men enligt Dick Harrison är hennes historia väl värd att återberättas.
– Personer som Sankta Magnhild är vad jag brukar kalla portaler in i det lokala förflutna. Det är sådant här vi kan använda för att lära oss mer om byggden, och förstå vad det är för något som sänder ut historiska signaler.