I videoklippet får du höra mer från Lisbeth Andreasson.
SVT Nyheter Skåne har varit i kontakt med en av personerna vars faktura hamnade hos Lisbeth. Hon vill vara anonym, men berättar att hon blev chockad av att höra att hennes faktura hamnat hos någon annan.
– Det är väldigt privat information. Jag är chockad att Region Skåne inte har bättre rutiner än såhär, säger kvinnan.
Hon berättar att hon också varit med om förut att fakturor som Region Skåne sagt att de skickat inte kommit fram till henne.
– Jag har undrat var de fakturorna tog vägen – men jag trodde knappast att det var så att de kunde ha skickats till någon annan.
”Skyllde på Postnord”
När Lisbeth Andreasson i Sibbhult ringde Region Skåne fick hon inget tydligt svar på hur hon kunnat få hem andra personers fakturor.
– Först skyllde de på Postnord! Men det här kan ju inte vara Postnords fel. Alla tre fakturorna låg i ett kuvert, säger Lisbeth Andreasson.
”Svårt att kontrollera processen”
I ett mejl till SVT Nyheter Skåne skriver Charlotta Jönsson som är områdeschef på Region Skåne att processen för fakturakopior är manuell vilket medför en risk att det blir fel.
– Vi beklagar att detta inträffat och har sett över våra rutiner för att säkerställa att det inte ska hända igen, skriver Charlotta Jönsson och fortsätter:
– Vi tar med oss att det förekommer att våra medarbetare vid tillfälle skyllt på Postnord om patienter inte fått våra fakturor. Dessvärre har vi svårt att kontrollera processen efter det att fakturan skickats iväg från oss.