Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lisbeth Andreasson blev chockad när hon insåg att det inte bara var en – utan tre – räkningar i kuvertet från Region Skåne. Hör mer i videoklippet. Foto: Erika Dahlin Jönsson/SVT

Malmöbornas vårdräkningar hamnade hos Lisbeth i Sibbhult

Publicerad

Kuvertet från Region Skåne kändes tjockare än vanligt. När Lisbeth Andreasson öppnade det låg där inte bara hennes egen vårdräkning – utan även två Malmöbors.

– Skärp er! Jag vill ha mina brev och inte andras, är Lisbeth Andreassons budskap till Region Skåne.

I videoklippet får du höra mer från Lisbeth Andreasson.

SVT Nyheter Skåne har varit i kontakt med en av personerna vars faktura hamnade hos Lisbeth. Hon vill vara anonym, men berättar att hon blev chockad av att höra att hennes faktura hamnat hos någon annan.

– Det är väldigt privat information. Jag är chockad att Region Skåne inte har bättre rutiner än såhär, säger kvinnan.

Hon berättar att hon också varit med om förut att fakturor som Region Skåne sagt att de skickat inte kommit fram till henne.

– Jag har undrat var de fakturorna tog vägen – men jag trodde knappast att det var så att de kunde ha skickats till någon annan.

”Skyllde på Postnord”

När Lisbeth Andreasson i Sibbhult ringde Region Skåne fick hon inget tydligt svar på hur hon kunnat få hem andra personers fakturor.

– Först skyllde de på Postnord! Men det här kan ju inte vara Postnords fel. Alla tre fakturorna låg i ett kuvert, säger Lisbeth Andreasson.

”Svårt att kontrollera processen”

I ett mejl till SVT Nyheter Skåne skriver Charlotta Jönsson som är områdeschef på Region Skåne att processen för fakturakopior är manuell vilket medför en risk att det blir fel.

– Vi beklagar att detta inträffat och har sett över våra rutiner för att säkerställa att det inte ska hända igen, skriver Charlotta Jönsson och fortsätter:

– Vi tar med oss att det förekommer att våra medarbetare vid tillfälle skyllt på Postnord om patienter inte fått våra fakturor. Dessvärre har vi svårt att kontrollera processen efter det att fakturan skickats iväg från oss.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.