– Malmö har i många år investerat i säkra cykelvägar, cykelparkeringar, hyrcykelsystem och servicestationer för att locka fler att cykla. Det gör staden mer attraktiv med bättre framkomlighet och luftkvalitet som följd. Malmö ses redan som en av världens ledande cykelstäder och det ska vi fortsätta vara, säger Andreas Schönström (S), ordförande i Malmö stads tekniska nämnd i ett pressmeddelande.
Ligger efter Köpenhamn
85 procent av cyklisterna instämmer helt eller delvis med att Malmö är en bra cykelkommun, vilket kan jämföras med landet i övrigt där bara 45 procent är helt eller delvis nöjda.
– Malmö visar vägen för hur man bygger en stad som uppskattas av dess invånare och andra kommuner behöver lära av Malmö. Men de ska inte luta sig tillbaka för det, de ligger ju exempelvis efter grannstaden Köpenhamn, säger Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.
Många önskar bredare cykelbanor
Det största hindret för cyklisterna, enligt undersökningen, är dåliga cykelvägar. Mest irritation väcker cykelbanor som delas med gående och många skulle önska att cykelbanorna var bredare så att det går att cykla i bredd.
– Det finns mycket kvar att göra för att ge cyklister samma förutsättningar för effektiva transporter som bilister historiskt haft i staden. Därför kommer vi fortsätta driva utbyggnaden av cykelinfrastrukturen, säger Märta Stenevi (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.