Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Malmöföretaget – Sveriges mest anmälda

Ett Malmöföretag har hittills i år anmälts närmare 200 gånger till Konsumentverket av kunder som känner sig lurade av telefonförsäljare. Nyligen skickades ett bandat telefonsamtal till Konsumentverket. – Det är väldigt fula metoder som används, konstaterar Carolina Andersson, processråd vid Konsumentverket.

I den bandade telefonsamtalet säger försäljaren: ”Eftersom du har handlat på Ica, Coop, Willys eller Citygross...  när du handlade i en av dessa butiker så har du samlat på en bonus som gör att du hamnar i en tävlingsfinal...grattis!”

”Läser högt”

Försäljaren låter som om hon läser högt. Och just så brukar det gå till, berättar Fei Abbod som så sent som i augusti arbetade som telefonförsäljaren på det här företaget som har en boxadress i Malmö.

– Vi fick ett manus där det står att kunden kan vinna ett resa eller liknande. Men det är inte riktigt sant. Det är en bara person i hela Sverige som kan vinna.

Löften om den kommande vinsten brukar följas av nya löften, denna gång om ett ”gratis” paket med vitaminpiller. I det bandade samtalet säger försäljaren att paketet inte är kopplat till  ”några köpkrav eller bindningstid..”.

– Vi sa inte att det inte bara handlar om ett enda paket.  Kunderna kan  få betala 300 kronor i månaden för en ”prenumeration”. På företaget sa de också till oss försäljare att om kunden inte frågar om prenumeration så behöver vi inte nämna det, berättar Fei Abbod.

Skiftat namn

Företaget har på kort tid bytt namn från Aktieboken till Lev Väl Hälsokost till Maximera TM. Sen januari i år har 200 kunder har hört av sig till Konsumentverket, vilket gör bolaget till det mest anmälda i år. Carolina Andersson, processråd, är väl medveten om metoderna. Att utlova vinster kallar hon ”ren lögn”.

– Det är bedrövligt, Många kunder mår väldigt dåligt av det här.

Ägaren skriver i ett mejl till SVT att 200 anmälningar inte är mycket med tanke på att företaget har haft kontakt med 120.000 kunder. ”200 är bara 0.16 procent av alla våra kunder”.

Han meddelar också att han nu lagt ner all verksamhet i Sverige och att han planerar att stämma Konsumentverket och ”media” för förtal.

Stämde företaget

Konsumentverket har redan stämt bolaget och i väntan på rättegång har tingsrätten i Stockholm fattat beslutet att förbjuda bolaget att ”skapa intryck av att konsumenten vunnit eller kommer att vinna ett pris...”. Företaget förbjuds också att kräva betalning för abonnemang på produkter som konsumenten inte beställt. Om bolaget bryter mot förbudet kan de få betala böter på upp till en miljon i veckan.

Lev Väl Hälsokost och Maximera står också på Konsumentverkets varningslista över företag som konsumenterna har problem med.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer