”Lastbilarna körde för fort”

Uppdaterad
Publicerad

Lastbilar överskred hastighetsgränserna på Tranarpsbron. Det visar polisens preliminära genomgång av färdskrivare.

På fredagen kom infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) till olycksplatsen på Tranarpsbron utanför Åstorp. Ministern träffade räddningstjänst, polis och företrädare för Region Skåne för att informera sig om arbetet med olyckan.

Trafikpolisen Erling Andersson berättade att man nu har gjort en preliminär genomgång av lastbilarnas färdskrivare.

– Det vi har sett hittills är att hastigheterna är alldelse för höga, säger Andersson.

-Vi har exemplevis sett att en av de första bilarna som var inne i olyckan har kolliderat med en hastighet på 89 kilometer i timmen när det blev stopp.

Högsta hastigheten för lastbil med släp är 80 km/tim.

– Tyvärr blir jag inte förvånad det tempo lastbilarna håller år ut och år in.

Högre krav

Erling Andersson tycker att man bör se över lagstiftningen när det gäller i vårdslöshet i trafik.

– Man ställer högre krav på vårdslöshet än för 15 – 20 år sedan. Just när det gäller hastighet så ska det ganska mycket till för att åka dit på vårdslöshet.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är bekymrad över de höga hastigheterna.

– Det är förvånande att det fortfarande råder så höga hastigheter, säger Elmsäter-Svärd.

Men ministern anser att det är för tidigt att tala om lagskärpningar på grund av masskrocken.

Utredning snart klar

Ett 70-tal bilar var inblandade i kollisionen som skedde i dimma och halka.

En bredare utredning om hur yrkestrafiken följer lagar och regler har pågått ett tag och är snart klar.

– Den handlar om hur man följer regler och lagar överhuvudtaget, med hastigheter, besiktningar och tillstånd, säger Elmsäter-Svärd som berömde tisdagens räddningsinsatser.

Vid den stora masskrocken på E4:an i tisdags omkom en person och flera skadades.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.