MP: Bygg höghastighetståg på E4:an

Uppdaterad
Publicerad

Supersnabba tåg mellan Stockholm och Skåne behövs anser en bred politisk majoritet. Men det tar tid. Bygg rälsen direkt på E:4ans ena körfält så går det snabbare, föreslår Karin Svensson Smith, miljöpartiets trafikexpert.

Tågen beräknas börja rulla tidigast 2025. Höghastighetstågen har redan rullat 60 år i japan och 45 år i Frankrike, men i Sverige finns ännu inga tåg som susar fram i 300 km i timmen. I den hastigheten avverkas sträckan Stockholm – Malmö på två och en halv timme.

En rad lokalpolitiker utmed E4:ans sträckning kräver nu ett man drar spår för höghastighetståg utmed vägkanten.

– Men räls på vägbanan kostar mindre och den går att dra mycket snabbare. Dessutom minskar utrymmet för bilarna som belastar miljön, säger Karin Svensson Smith (MP).

Hon tänker sig en räls mitt vägen, mellan de norr och södergående filerna. Den fyrfiliga motorvägen krymper därmed till en vanlig tvåfilig landsväg.

– Men godset fraktas bättre med båt. Vi har 52 svenska hamnar.

En snabbenkät bland tågresenärerna i Lund visar att många är skeptiska till förslaget.

– Jag kan inte se att man ska fördärva vägarna för det ändamålet, säger Göran Fältström och får medhåll Lars Malmsten som tycker rälsen ska dras över fälten utmed vägen.

– Men då förlorar vi bra åkerjord, påpekar Karin Svensson Smith. Och det råder livsmedelsbrist i världen.

Hon vet också att det brukar ta lång tid att anlägga räls på ny mark. Många överklagar och naturhinder ska övervinnas.

– I Sverige tar det 20 år att planera nya sträckningar och vi har inte den tiden. FN:s klimatpanel är mycket tydlig på den punkten.

Karin Svensson Smith vill också bygga räls på en av Öresundsbrons vägbanor för att kunna få tätare tågtrafik.

I oktober ska hon träffa det danska trafikutskottet för att prata höghastighetståg. Hon sitter också i den statliga utredning som ska föreslå lagförändringar som kan snabba upp nya infrastruktursatsningar.

– Och det här är ett förslag som jag ska väcka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.