Nattågen kan bli kvar

Uppdaterad
Publicerad

Nattågen mellan Malmö och Stockholm kan räddas kvar. Förutsättningen är att näringslivet går in och aktivt försöker övertyga sina anställda att avstå från flyget.

SJs vd Crister Fritzon har i samtal med Karin Svensson Smith (mp) sagt att de överväger att inte dra in nattågen mellan Malmö och Stockholm. Men då kräver SJ en träff med Region Skåne och företag som vill hjälpa till.

Enligt planen skulle nattågen mellan Malmö och Stockholm sluta att rulla den 1:e april. Personal har redan varslats, men nu ska SJ varsko dem om att det kanske inte blir någon stängning. Karin Svensson Smith (mp) diskuterade under förmiddagen olika lösningar med SJs vd Crister Fritzson.

– Jag är rätt nöjd med samtalet, säger Karin Svensson Smith. SJ säger att de nu överväger att inte dra in nattågstrafiken, men då kräver de en träff med Region Skåne och företag som vill hjälpa till att få upp antalet resande på sträckan.

Hur ska företagen hjälpa till?

– Ett alternativ skulle kunna vara att företag inte ersätter flygresor mellan Stockholm och Malmö utan istället ger sina anställda ett årskort guld hos SJ.

Hon säger att SJ har visat henne ett övertygande material och att det inte är ”hittepå” att de måste få upp antalet resande.

– Om löftet ska bli verklighet är helt avhängigt på om Region Skåne och några företag hjälper till.

Karin Svensson Smith tror att anledningen till att SJ ändrade sig är den stora uppmärksamhet nedläggningen fått i olika medier.

Den 8:e januari publicerades en debattartikel i Sydsvenskan med rubriken ”Näringslivet behöver nattågen”. Den skrevs under av skånska politiker och affärsmän. En av dem var Christer Ljungberg, vd för Trivector. Han åker själv regelbundet med nattåget till Stockholm precis som många av de hundra anställda.

– På vårt företag har vi som mål att 90 procent av alla resor till Stockholm ska ske med tåg, och vi brukar nå upp till det målet. Men det är mycket tack vare nattåget.

Han tror att SJ inte lyckats locka så många resenärer därför att de inte marknadsför sig själva.

– När jag träffar högt uppsatta affärsmän och säger till dem att jag tar nattåget till Stockholm är det vanligt att de inte ens känner till att man kan ta nattåget. Om man jämför med hur mycket flyget marknadsförs så är det väldigt stor skillnad, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.