Efter en kollisionen mellan polska containerfartyget GDYNIA och det kinesiska bulkfartyget FU SHAN HAI började det kinesiska fartyget att sjunka nordväst om Bornholm lördagen den 31 maj 2003. Foto: Kustbevakningen/TT

Nu ska fartygsvrak i skånska vatten saneras

Publicerad

Flera skeppsvrak utanför den svenska kusten kan utgöra en allvarlig miljöfara. Nio av skeppen ligger i skånskt vatten och nu ska de saneras.

Den största miljöfaran med de förlista skeppen är oljan som finns kvar ombord och som i värsta fall kan läcka ut från vraken och nå den skånska kusten. Därför satsas nu 25 miljoner kronor om året under tio år för att sanera de 30 farligaste vraken i de svenska vattnen, det skriver HD.

Ett av skeppen som ska saneras är det kinesiska fartyget Fu Shan Hai som sjönk mellan Skåne och Bornholm 2003. Den olyckan ledde till stora oljeutsläpp som drabbade den skånska kusten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.