Det är ovanligt att det blir kö på Öresundsbron, men under två lördagar i juli väntade upp till sju kilometer långa köer för bilister på väg från Danmark till Sverige. Öresundsbron har investerat stora summor på att göra betalningarna enklare och snabbare, men under vissa tider i början på sommaren, blev det istället tvärtom.
– Vi har ett helt nytt betalsystem och det gjorde att kortbetalningarna tog för lång tid, mycket för att kunderna inte såg hur de skulle komma igenom och vad de skulle göra, säger Håkan Kiendl som är avdelningschef för betalstationen på Öresundsbrokonsortiet.
”Enkelt och smidigt”
– Det ska vara snabbt, enkelt och smidigt att komma igenom och det ska inte finnas något som uppfattas som krångligt eller att det blir köer.
Den nya tekniken innebär bland annat att man ska kunna passera betalstationerna bara genom att registrera sin nummerskylt.
Öka förköpen
För att göra passagen snabbare, arbetar Öresundsbron också med kampanjer för att få till exempel tyska turister att förköpa sina biljetter och man försöker justera systemet så att det blir smidigare för dem som ändå väljer att betala med kort, berättar Håkan Kiendl.
– Det kommer gå snabbare för att vi jobbar med att justera systemet. Vi har identifierat de problem som fanns i somras och jag känner mig trygg med det.