Cirka 40 deltagare från politik, näringsliv och universitet gick på måndagen en rundvandring i Västra Hamnen i Malmö där den första stationen av Öresundsmetron kan hamna. Tanken är att tunneln ska gå genom kalkberget under Öresund och Saltholmen för att mynna ut i Köpenhamns tunnelbanenät.
– Vi har en Fehrman Bält-tunnel som blir klar 2029. Då blir det ett ökat tryck på Öresundsbron för att man ökar antalet godståg och då behöver man ha en parallell förbindelse som kan ta hand om persontrafiken mellan Malmö och Köpenhamn, säger Klas Nydahl, fd stadsplanerare i Malmö.
Kan bli verklighet 2035
Om Öresundsmetron blir verklighet så är planerna att den ska vara klar 2035. Då är det troligt att första stationen blir i Västra Hamnen i Malmö för att därefter fortsätta till Malmö Central.
– Detta är något som jag vet måste bli verklighet för att vi ska utnyttja den fulla potential som vi har i denna regionen. Det vore katastrofalt för Malmö, regionen och vårt land om Öresund skulle komma att bli en flaskhals i framtiden, säger Roko Kursar (L) förste vice ordförande i Kommunstyrelsen.