Borgarskolans rektor Martin Roth säger att man börjat få bukt med problemet. Foto: Patrik Cegrini/SVT

Ovälkomna gäster på digitala lektioner i Malmö

Uppdaterad
Publicerad

På Borgarskolan i Malmö har man brottats med elever som skickar länkar in i de digitala klassrummen till elever från andra skolor. De här eleverna kommer i sin tur in och stör ordningen på lektionerna. I ett mejl kallar biträdande rektorn en av bråkstakarna för ”en omogen nolla”.

Distansundervisningen i Malmös skolor har inte varit problemfri. På Borgarskolan skickade biträdande rektor för tre veckor sedan ut ett mejl där han beskriver hur elever från den egna och andra skolor fått tillgång till de digitala klassrummen och kommit in under lektioner för att sabotera lektionerna.

– Framför allt i våras var det ett problem. Nu såg vi tendenser till att detta skulle upprepa sig och därför skickade min biträdande rektor ut det här mejlet, säger skolans rektor Martin Roth.

”Omogen nolla”

I mejlet står det att ”den sortens misslyckad humor avslöjar bara den inblandade som en, i sådana sammanhang, omogen nolla”. Elever på skolan har reagerat på den hårda tonen.

– Det är att göra en höna av en fjäder för hela mejlet andas snarare att det är väldigt uppmuntrande och ett stort tack till alla de som kämpar på, säger Martin Roth.

Stör de som har det svårt

Martin Roth tycker att det stora problemet med lektionerna saboteras är att det gör det ännu svårare för de som redan har problem med distansundervisningen. Han får medhåll av eleven Rachel Paluskaar som befinner sig på plats på skolan för att skriva ett prov.

– Jag tycker att det är väldigt störande för det finns de som är seriösa och som verkligen vill ta den här chansen att göra bättre i skolan, säger hon.

Starta klippet för att höra Borgarskolans rektor, Martin Roth, beskriva hur oinbjudna gäster ”fjantar och busar” på lektionerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.