Den nya cykelbanan riskerar att fälla kastanjeträdet på Susanne Durlinds tomt. Foto: Susanne Durlind/Trafikverket

Österlenbor på krigsstigen mot ny cykelväg

Uppdaterad
Publicerad

Den nya gång- och cykelvägen som är planerad mellan Hammar och Skillinge ska byggas norr om Östra Kustvägen. Det har bemötts med stark kritik av boende i området.

Under en lång tid har de boende mellan Hammar och Skillinge efterfrågat en cykelväg. Men nu när den snart är redo att byggas ligger den på fel sida om Östra Kustvägen.

– Vi är väldigt positiva till att den här vägen ska byggas, men att bygga den på norra sidan är helt vansinnigt, säger Torsten Thuresson som är lantbrukare och bor i Löderup. 

Turistattraktioner

Boende i området menar att det är mer lämpligt att vägen ligger söder om Östra Kustvägen. Det är nämligen där som stränder, caféer och andra turistattraktioner ligger.

– I princip alla som kommer hit vill ner till stränderna så det känns väldigt korkat att inte bygga vägen på sjösidan, säger Kit Ljung som har sommarboende på Österlen.

Cykelvägen mellan Hammar och Skillinge kommer att vara 22 kilometer lång när den står färdig. Foto: Trafikverket

Allmänna intresset går först

– Det kommer att skövlas massor av trädgårdar om vägen byggs på norra sidan. Även lantbruk kommer att förstöras och det blir absolut inte en förbättrad trafiksäkerhet när man måste korsa den stora kustvägen för att komma ner till stranden, menar Kit Ljung.

Trafikverket delar inte den åsikten. Under planeringsfasen har de vägt för- och nackdelar med att bygga cykelvägen på södra respektive norra sidan av vägen. I den samlade bedömningen har de kommit fram till att intrånget överlag blir mindre om vägen byggs norr om Östra Kustvägen.

– Det finns lagstadgat naturskydd på den södra sidan om Östra Kustvägen som gör att det inte är möjligt att anlägga vägen i den utsträckning vi vill. Dessutom hamnar vi i dilemmat att de som bor norr om vägen inte vill att vi bygger där, medan de som bor söder om vägen inte vill att vi bygger där, säger Wali Hamid.

Trafiksäkerheten

Trafikverket och de boende ser olika på hur trafiksäkerheten blir bäst för cyklisterna och gångtrafikanterna. Några boende menar att det är ren livsfara att korsa den större kustvägen. Men trafikverket ser annorlunda på det.

– På den södra sidan finns betydligt fler konfliktpunkter mellan cyklister och billister. Vår bedömning är därför att det är mer trafiksäkert att bygga på den norra sidan där man bara korsar stora vägen när man vill ta sig till ett ställe på den södra sidan, säger Wali Hamid som är projektledare på trafikverket.

Gång- och cykelväg mellan Hammar och Skillinge

Trafikverket planerar att börja bygga en 22 kilometer lång gång- och cykelväg år 2021, utmed vägarna 1022 och 1500.

Syftet är att skapa en trafiksäker förbindelse för oskyddade trafikanter, ge bra förutsättningar att nå de viktigaste platserna längst kusten och samtidigt bjuda på en attraktiv möjlighet att cykla längs hela stråket.

Vägen kommer att bli en del av den nationella Sydkustleden.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.