Inför höstens val passar flera politiska partier på att värva röster under Kiviks marknad. Foto: TT

Politiker värvar röster på Kiviks marknad

Uppdaterad
Publicerad

Två månader före valet har partierna slagit upp sina tält på Kiviks marknad. Presumtiva väljare lockas med allt från popcornmaskiner till ansiktsmålning.

– Många har inte bestämt sig ännu så det är viktigt att vara här, säger Annelie Karlsson (S), riksdagsledamot.

Sveriges största marknad i Kivik brukar locka omkring 100 000 besökare. I år kan de ta en paus från shoppandet och ägna sig åt att prata och leka med politiker.

– Här kan alla barn få ansiktsmålning, berättar Jeanette Ovesson (M), och målar ett knallblått hjärta på Kajsa Stenergards kind.

Jeanette Ovesson (M) Foto: Lisa Ovesen

Per Einarsson (KD) väntar på några ungdomsombudsmän som ska sätta igång partiets egen popcornapparat.

– Vi tänker på barnfamiljer, de kan nog gilla popcorn.

Socialdemokraterna erbjuder såväl ringkastning som tillverkning av vindsnurror. Göran Persson (S) demonstrerar hur pappret ska vikas och fästas på en pinne och sen snurra i vinden.

– Valvinden kommer nog igång efterhand och blåser vår väg, säger han hoppfullt.

”Politiskt torg”

Det var dock ingen trängsel under onsdagsförmiddagen kring det ”politiska torg” inne på marknadsfältet där samtliga deltagande partier har sina tält. Johan Wifralius (SD) hade hellre stått intill vanliga marknadsknallar.

– Då tror jag vi fått fler besökare som bara råkar passera förbi. Här måste folk välja att gå in.

Johan Wifralius (SD) Foto: Lisa Ovesen

Detsamma sa Gudrun Schyman (Fi) som deltagit i marknaden flera gånger. I år visar hon besökarna hur man spelar det nya sällskapsspelet ”Fia utan Knuff”.

– Fast vi ska ju knuffas in i riksdagen, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.