Så kallad vishing förekommer allt oftare. Foto: Berit Roald/TT

Så fungerar vishing och social manipulation

Uppdaterad
Publicerad

Fallen där äldre luras då bedragare ringer och utger sig för att vara banktjänstemän eller poliser har ökat kraftigt den senaste tiden. Bedrägerierna mot äldre genom social manipulation har ökat med 45 procent på drygt ett år. I videon ovan förklarar vi hur bedragarna går till väga.

Bedrägeribrott mot äldre och funktionsnedsatta genom så kallad social manipulation ökade med 45 procent mellan december 2019 och januari 2020. Fallen ökade från 710 till 1032 brott i Sverige.

Social manipulation är en brottskod som infördes 1 januari 2019 och är den vanligaste formen av bedrägeri mot äldre och funktionsnedsatta.

Det kallas också för vishing, alltså röstfiske. 

Kraftig ökning av brott i Skåne ledde till särskild grupp

En särskild grupp inom polisen granskar samtliga åldringbrott som anmäls inom polisens region syd. Detta efter den kraftiga ökning av anmälningar där äldre utsatts för bland annat falska poliser.

Det var kring årsskiftet som gruppen, på ett tiotal personer, formerades. De granskar alla inkommande polisanmälningar där äldre utsatts för bedrägeribrott och där de blivit lurade av falska poliser.

”Absolut förfärliga brott”

– Det ramlar in ärenden som gott som dagligen, men de flesta slutar med försök. Men ett brott om dagen den senaste tiden är fullbordat brott, säger Ewa-Gun Westford som sköter kommunikationen inom gruppen.

Gruppen analyserar brotten för att kunna sammanställa utveckling och modus.

– Vi tittar på samband och likheter. Vi gör det här för att vi tycker att det här är absolut förfärliga brott, säger Ewa-Gun Westford.

I videon högst upp av artikeln får du höra ett exempel där en man ringer och utger sig för att vara banktjänsteman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.