Så här jobbade bluffsäljarna

Publicerad

I en utskrift från ett kundsamtal till en kvinna som uppmanas att betala en tjänst hon inte har beställt, blottläggs telefonförsäljarnas hotfulla metoder.

Här följer en sammanfattning av telefonsamtalet mellan en kvinna, som ringer företagets kundtjänst, och två telefonförsäljare. I texten har vi bytt ut säljarnas namn mot D respektive A.

”Hon undrar varför hon fått faktura eftersom hon inte beställt detta från början och inte heller fått någon info om att det ska sägas upp.

D säger: ”Säga upp vadå, du har ju tecknat ett nytt avtal här som avslutas automatiskt på kundens begäran efter 12 mån”.

Kunden säger att hon hade svårt, hon blev chockad när hon såg fakturan på 15 000 :-, hon kan inte betala den.

D frågar om hon vill dela upp den. Hon säger igen att hon inte har begärt detta från början.

D säger att det finns en ljudfil från 11/7 där hon har godkänt det, frågar om hon vill att han spelar upp den för henne. Hon säger att hon inte visste vad det handlade om, hon förstod inte vad han sa i telefon, han sa inte vad det gällde. Han frågar varför hon sa ja om hon inte förstod.

Kvinnan säger att hon hade det svårt, fått cancerbesked dagen innan.

D kan inte ta bort avtalet, det är juridiskt bindande men han kan dela upp fakturan. Kvinnan orkar inte med mer utan vill ta livet av sig idag. Hon har inte fått något av dem och de kräver 15 000:-.(...)

D säger att han inte förstår varför hon har beställt en tjänst hon inte behöver. Han tycker att hon kan se det som en läxa istället.(...)

Hon säger igen att hon kommer ta livet av sig och ska skriva en lapp om att företaget kräver henne på 15 000:-. (...)

A frågar hur hon tänker ta livet sig, om hon ska hoppa, eller? Kvinnan svarar inte på det.

A säger att han kommer ta bort fakturan, så att hon slipper hoppa från balkongen. Han säger att hon ska lägga på luren när telefonförsäljare ringer, så slipper hon dö.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Rättegången mot 118108

Mer i ämnet