Den 1 februari presenterades de första buden om snabbtågsbanan genom Sverige. Nu tas nästa steg när storstäderna ska förhandla om nya infrastruktursatsningar.
I Skåne är det både Lund, Malmö och Helsingborg som söker medfinanisiering för sin spårväg. Det första budet får kommunrepresentanterna under måndagseftermiddagen.
– Vi förväntar oss ett bud om vilka krav som ställs när det gäller bland annat kommnunernas bostadsbyggande, berättar Region Skånes utvecklingsdirektör Mikael Stamming.
Mer pengar till Lund
Lund har kommit längst när det gäller planeringen för spårvagnar. Budet till dem innebär ytterligare finansieringshjälp till bygget mellan Lunds Central och ESS.
– Det återstår att fullfölja förhandlingen, men onekligen har vi nu ett bra utgångsläge. Vi är nu betydligt närmare vår målsättning om att vi ska ha en medfinansiering med 50 procent”, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund i ett pressmeddelande.
Hur mycket pengar det handlar om är dock inte preciserat. Lund har tidigare fått löften om närmare 300 miljoner kronor genom det så kallade stadsmiljöavtalet.
Cykelsatsningar
Mikael Stamming representerar Region Skåne i förhandlingarna. Regionen ska svara för inköpen och driften av själva spårvagnarna.
Men det är respektive kommun som söker delfinanisering för själva spårbyggena. Och det är de som ska svara för bostadsbyggandet.
För Helsingborgs del är utvecklingsdirektören Renée Mohlkert på plats i Stockholm, Lund representeras av kommundirektören Anette Henriksson och Malmö av stadsdirerktören Jan-Inge Ahlfrid.
– Vi kommer att förhandla om kostnadseffektiva objekt som genererar mycket nyttor och många bostäder i storstadsregionerna. I urvalsprocessen har vi tittat på kommunernas bostadsåtaganden, kostnader, resenärsnyttor, stadsutveckling och föreslagna cykelåtgärder, säger Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen, i ett pressmeddelande.