Om Skånetrafikens nya tågplaner blir verklighet, kommer det bli fler avgångar och fler sittplatser på de skånska tågen. Foto: Johan Nilsson/TT

Här är Skånes nya tågplaner för framtiden

Publicerad

Nya regionala tåg som kan ta fler resenärer på de mest trafikerade sträckorna, nya spår på Skånebanan och Västkustbanan samt större kapacitet genom Helsingborg och Lund.

Det är några av Skånetrafikens planer för skåningarnas framtida tågresande.

På torsdagen presenterade Skånetrafiken och Region Skåne sin nya tågstrategi fram till 2040 som idag skickas ut på remiss till de skånska kommunerna och grannregionerna.

– Strategin visar vilken tågtrafik vi behöver för att Skåne ska fortsätta utvecklas, men strategin är inte ett löfte om garanterad trafik, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Fler sittplatser och fler spår

Dagens Pågatåg och Öresundståg ska kompletteras med ett regionalt tågsystem som ska öka antalet sittplatser på de sträckor där man tror att resandet kommer att öka mest, främst mellan Helsingborg och Köpenhamn.

Strategin lyfter även behovet av investeringar i järnvägarna i Skåne.

– För att kunna erbjuda skåningarna en bra tågtrafik behöver vi bättre kapacitet i form av fler spår. Tågstrategin utgör ett viktigt underlag i dialogen med Trafikverket och regeringen om vilka satsningar som behövs i det skånska järnvägsnätet, säger Carl Björklund, trafikstrateg på Skånetrafiken.

Skåne en tågregion

Strategin ska också ligga till grund för framtida upphandlingar av trafik och fordon, samt för prioriteringar i den regionala transportinfrastrukturplanen.

– Behovet av tågtrafik är större än vad infrastrukturen i Skåne har plats för. De åtgärder som redan finns i Trafikverkets plan är inte tillräckliga för att lösa bristerna här, säger Nicolas Cronberg, infrastrukturstrateg på Region Skåne.

– Skåne har några av Sveriges hårdast belastade sträckor och är – som en del av Öresundsregionen med sina 4 miljoner invånare – mer tågberoende än övriga storstadsområden i landet, avslutar trafikdirektör Linus Eriksson, i ett pressmeddelande på torsdagen.

Skånetrafikens nya tågstrategi

· Dubbelspår på Skånebanan.

· Partiellt dubbelspår Ystadbanan.

· Fyra spår Västkustbanan mellan Landskrona och Kävlinge.

· Mer kapacitet genom Helsingborg och genom Lund.

I strategin beräknas Skånes behov av tågtrafik för åren 2030, 2035 och 2040.

Arbetet leds av Skånetrafiken och utförs i samarbete med avdelningen för regional utveckling.

Remisstiden löper till och med den 11 september innan Region Skånes fullmäktige kan fatta beslut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.