Musikfesten omöjlig utan sponsring

Uppdaterad
Publicerad

För att den dyra produktionen av Eurovision Song Contest i Malmö ska gå runt ekonomiskt sponsrar flera företag tävlingen på olika sätt.

Trots att SVT har en stark policy om att vara en oberoende kanal utan sponsring tycker man att oberoendet ändå förblir intakt.

Att synas i samband med Eurovision Song Contest är attraktivt för företagen och vissa beskriver det som årets viktigaste event. Det stärker varumärkena och Subaru sponsrar därför tävlingen med 55 bilar.

– Det är ett fantastiskt tillfälle att vara en del i en av världens största fester, säger Thomas Possling, informationschef på Subaru.

Bilarna används till transport av artister och de som jobbar med produktionen. I gengäld får Subaru bland annat biljetter och kan ställa ut en bil framför Malmö Arena.

– I förlängningen hoppas vi sälja fler bilar, säger Thomas Possling, informationschef på Subaru.

Miljoner i sponsorintäkter

Andra företag som också går in som sponsorer är Schwarzkopf, Tetrapak, Isadora, ICA ochTelia Sonera. På senare tid har Telia synts i SVT:s granskningar om företagets hemliga samarbeten med diktaturer. Men att nu vara huvudsponsor till Eurovision lyfter företaget positivt. Man lanserar till exempel en egen hemsida till tävlingen.

– Alla vill vara anslutna och vi ska förse dem med det som behövs, säger Piret Mürk-Dubout, Telias huvudprojektledare för ESC.

SVT har idag en stark policy om att vara en oberoende kanal utan sponsring, men sportevenemang, Melodifestivalen och Eurovision är undantag. Varje år omsätter SVT mellan 30 och 40 miljoner i just sponsorintäkter. Under Eurovision Song Contest är det arrangören EBU, European Broadcasting Union, som bestämmer vilka huvudsponsorerna ska vara. 

”Viktigast är oberoendet”

– Det går att jämföra med ett stort idrottsevenemang som till exempel EM i fotboll. Du måste tillmötesgå den huvudsakliga arrangörens krav på en modell för finansiering som består av bland annat sponsorer. Men oberoendet är intakt i det här. Det finns sponsorer som inte har några tv-rättigheter, som inte har någon som helst påverkan på vårt innehåll. Det är det viktigaste i oberoendet, säger Martin Österdahl, SVT:s exekutiva producent för ESC.

Avtalen med sponsorerna är hemliga och ingen vill berätta hur mycket det kostar att nå 125 miljoner tittare via Eurovision. Men varumärkesexperten Jacob Fant gör en uppskattning om att Telia satsar nästan 30 miljoner kronor.

Syns i sponsorby

– Nyttan handlar om att associeras och kopplas till underhållningen. Men också att se till att deras affär blir tydlig. Telia är en operatör och de är spridda på marknader där Eurovision är en stark företeelse, säger Jacob Fant.

Under Eurovisionveckan kommer företagen även att synas i en så kallad sponsorby på Gustav Adolfs torg. Där når man mängder med besökare och Telia kommer att sätta upp en studio och storbildsskärm. SVT kommer också att sända därifrån.

– Det är en del av det här, och det är ovanligt för oss att hålla på med. Men åter igen, det går att göra många liknelser till sportens värld och när vi gör arbeten kring stora sportevenemang där det finns en annan organisation i botten som är ansvarig och där det finns kommersiella partners kopplade, säger Martin Österdahl.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.