Det är Region Skåne som står för byggnationen av depån i närheten av ESS-anläggningen vid Brunnshög. Det är i depån som spårvagnarna ska byggas ihop, servas och underhållas när de inte är i trafik. Depån blir också trafikledningens arbetsplats.
Nu har man informerat den politiska styrgruppen om att trafikstarten troligtvis kommer att senareläggas med två månader.
Enligt ett pressmeddelande rör det sig om en del av bygghandlingarna för depån som behöver ändras och omarbetas, som gör att tidsplanen spricker. Övriga delprojekt uppges vara i fas med tidsplanen.
”Komplext projekt”
– Spårvägsprojektet är väldigt komplext, med flera aktörer och delprojekt. Därför är det inte förvånande att oförutsägbara händelser inträffar längs vägen och att tidsplanen behöver justeras, säger Mikael Fritzon, teknisk direktör i Lunds kommun.
Vilka konsekvenser en förändrad tidsplan kan innebära är ännu okänt men Mikael Fritzon erfar att trafikstarten troligtvis kan behöva skjutas fram.
För att officiellt ändra tidsplanen behöver dock spårvägsprojektets politiska styrgrupp ta ett formellt beslut. Nu utreds möjliga konsekvenser och eventuella ändringar i tidsplanen.