För att underhålla och serva tåg krävs stora maskiner. Foto: SVT

Här är maskinerna som ska laga tågen

Publicerad

För att underhålla och serva loken och vagnarna i den nya toppmoderna depån i Hässleholm behövs teknik och verktyg som klarar stora påfrestningar.

– Stora maskiner är farliga maskiner, säger Håkan Falkboo, projektledare på region Skåne.

I den nybyggda depån ska över hundra Öresundståg servas.

– Inne i verkstadshallen får ett tågset köra ytterst sakta. I knapp krypfart, 2-5 km/tim. Skulle något hända har vi ett stoppbock i betong där spåret slutar. Detta betongblock sticker upp två meter över marken, men det går ytterligare fyra meter ner under golvet. Ett rejält betongblock, förklarar Håkan Falkboo.

Betongblocket är en extra säkerhetsåtgärd. Foto: SVT

I klippet ovan visar Håkan Falkloo upp de stora maskinerna i Hässleholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.