Superbussarna sprider oro på landet

Uppdaterad
Publicerad

Skåne ska få superbussar som går snabbare och blir bekvämare. De som bor på små orter på landsbygden är oroliga för att de ska bli förlorare.

– Vi värnar om de små busshållplatserna. Låt dem vara kvar, för om de försvinner utarmar vi landsbygden, säger Karin Elmvik, som bor i Olseröd och pendlar med bussen till sitt arbete i Kristianstad ett par dagar i veckan.

Hon har tillsammans med andra boende i Olseröd och Maglehem bildat en grupp, som på olika sätt försöker påverka politiker och tjänstemän på Skånetrafiken så att de små hållplatserna på landsbygden blir kvar även med det nya superbusskonceptet.

Region Skåne ska införa superbussar på åtta stråk i Skåne där det idag inte finns någon järnväg. På Österlen är det de nuvarande busslinjerna 3, 4 och 5 som ska ersättas. Målet är att det ska bli enklare och snabbare att resa, framför allt för de som arbetspendlar men även för de som är besökare, gäster till boende och turister.

Hållplatser läggs ner

Tidsvinsten kommer att variera beroende på val av buss och påstigningsplats. Superbusskonceptet bygger på att vissa hållplatser ska läggas ner. Vilka det blir är inte klart men de som bor i Olseröd och Maglehem är oroliga för att de tillhör förlorarna.

– Tidigare gick bussarna inom byarna men de flyttades till väg 19 och nu vill man ta bort vår möjlighet att åka buss även från den stora vägen, säger Henrik Nihlén, sekreterare i Bussgruppen Olseröd Maglehem, förkortad BOM.

Han tillägger:

– Plötsligt behöver vi åka till sjukhuset, till apotek och annat som finns på centrala orter. Då måste vi kunna ta bussen.

Överväger att flytta

Karin Elmvik är också med i gruppen och hoppas att ”de som bestämmer” ska tänka sig för innan de tar bort de små busshållplatserna.

Karin Elmvik oroas över att supebussatsningen ska utarma landsbygden Foto: Gunilla Frtize

– Det här är en nedmontering av landsbygden. Här pratar vi om att vi ska ha ett miljötänk och åka buss istället för att ta bilen. Då är det motsägande att du säga att vi ska lägga ner busshållplatser.

Många är oroliga för just sin busshållplats och Ida Abrahamsson, miljöstrateg i Tomelilla kommun, får ibland samtal från oroliga kommuninvånare.

– Det varit några som hört av sig och frågat om de ska sälja huset eftersom de måste kunna busspendla till jobbet. Andra har frågat om de måste skaffa bil för att kunna komma till sitt fritidshus, säger Ida Abrahamsson.

Hon har en dialog med Skånetrafiken  och uppmanar alla som vill ha bussarna kvar att åka mycket med dem för att visa att de behövs.

Tåg på gummihjul

De första superbussarna ska börja rulla i slutet på 2019 mellan Falsterbonäset och Malmö, på nuvarande linje 100. Övriga busslinjer kommer efterhand att ersättas med superbussar.

– Vi vill skapa ett trafiksystem som liknar tågen men som går på gummihjul. Det ska bli högkvalitativa stationer och hållplatser så de som bor på landsbygden kommer att få det bättre, säger Kirsten Wretstrand, utredare på Skånetrafiken.

Hon tror att hela befolkningen kommer att bli vinnare med det nya busskonceptet i Skåne.

–  Vi trafikerar ju ändå inte alla byar som det är idag. Nu blir det bättre och finare hållplatser och vi ser över gång- och cykelvägar och pendlarparkeringar i anslutning till hållplatserna.

Österlen och andra platser i Skåne har en stor besöksnäring och sommartid funderar Skånetrafiken på att ha fler hållplatser än under vintern, så turister och andra besökare kan åka kollektivt till populära platser.

Dessa stråk ska få superbussar inom några år:

Malmö – Falsterbonäset (nuvarande busslinje 100)

Helsingborg – Örkelljunga (nuvarande busslinje SkåneExpressen 10)

Kristianstad – Simrishamn/Ystad (nuvarande busslinjer SkåneExpressen 3 och 4)

Kristianstad – Malmö/Lund (nuvarande busslinjer SkåneExpressen 1 och 2)

Helsingborg – Höganäs (nuvarande busslinje 220/222)

Lund – Simrishamn (nuvarande busslinje SkåneExpressen 5)

Malmö -  Sjöbo (nuvarande busslinje SkåneExpressen 8)

Kristianstad – Osby (nuvarande busslinje 545)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.