För många synskadade är biljettkontoren som finns på Malmö, Stockholm och Göteborgs centralstationer den enda rimliga lösningen för att köpa biljetter till tågresor. Många är äldre och har inte tillgång till datorer eller telefoner där man kan köpa biljetter.
– Majoriteten av våra medlemmar är över 70 år och många av dem har varken tillgång till datorer eller smartphones, säger Per-Arne Andersson, styrelseledamot i Skånedistriktet av Synskadades Riksförbund.
Kundvärdar ersätter kontor
Från SJ:s sida menar man att beslutet att stänga servicekontoren inte ska påverka den service som finns på stationerna.
– Det är inte så att vi upphör med servicen, vi kommer att ha kvar våra kundvärdar på stationen och tanken är att de ska kunna hjälpa till om man har svårt att genomföra köp, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.
”Kanske var en dålig prioritering av oss”
Han säger att anledningen till stängningen är att SJ försöker kapa kostnader till följd av de minskade intäkterna under pandemin. Synskadades Riksförbund skriver i ett pressmeddelande att man är besvikna på att frågan inte kommit upp i det samråd som SJ har tillsammans med funktionshindersrörelsen.
– Det kan jag medge att vi inte riktigt haft muskler att prioritera den samverkan under pandemin och det beklagar jag. Vi vill ha samråd när det gäller större förändringar men när vi inte tänker avveckla servicen utan enbart den fysiska lokalen så kändes det inte så angeläget. Det kanske var en dålig prioritering av oss, säger Tobbe Lundell.