Sydstalls ägare Robin Claesson. Foto: Simon Melin

Sydstall: ”Jag önskar att vi kunde ge kunderna svar”

Publicerad

Ett 20-tal personer har berättat att de upplevt problem med stallinredningsföretaget Sydstall. Ägaren Robin Claesson menar att det är pandemin som gjort att varorna inte kommit fram eftersom underleverantören i Slovakien har stängt sin fabrik.

– Vi är ett enmansföretag i svåra tider så jag ber om ursäkt om någon blivit lidande och för att vi är sena men vi har aldrig medvetet försökt lura kunderna, säger Robin Claesson.

Han berättar att han nu valt att tillverka sina produkter själv och att det ska göra att problemen löser sig.

Lovat leveranser

Personerna SVT har varit i kontakt med berättar att Sydstall lovat de leveranser inom den garanterade tiden på sex veckor. Men sedan har de inte dykt upp och i vissa fall har de väntat i nästan ett år på sina saker.

– Det konstiga är att han hela tiden säger att grejerna är klara och att de ska skickas men veckan därpå säger han att de inte är klara men blir klara nästa vecka. Han motsäger sig själv hela tiden och nu har det snart gått ett år, säger Daniel Näsman.

Oenig bild av situationen

Sydstall säger att de har gett all information som de själva har till sina kunder och menar att alla kunder blivit kompenserade för de problem som uppstått längs vägen, en bild som inte delas av de personer som SVT pratat med.

– Vi ger den informationen till våra kunder som vi får av underleverantörerna. Jag förstår att det upplevs som jobbigt för kunderna men det är jobbigt för oss också att inte kunna ge några svar som man kan lite på, säger Robin Claesson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.