Foto: SVT

Ilska efter att fast telefon försvann

Uppdaterad
Publicerad

De fasta telefonerna försvinner från allt fler platser på landsbygden då det vanliga telefonnätet läggs ner. I stället är kunderna hänvisade till olika mobillösningar. Men ofta är mobiltäckningen dålig.

I Tranarp i nordvästra Skåne är företagarna förtvivlade. I höstas fick de ett brev om ”förändringar” i telefonin – och den 15 januari klipptes kabeln till den fasta telefonen.

– Sedan de har plockat bort den fasta telefonen den 15 januari har det blivit mycket sämre i det mobila nätet. Telefonen försvinner då och då, särskilt under morgontimmarna när det är många som utnyttjar systemet, säger företagaren Frank Nieuwenhuizen som är upprörd över nyordningen.

Som alternativ har de nämligen fått ett slags mellanting – ett fast nummer, men på mobilnätet.

– Själva telefonerna fungerar väl sisådär och internetuppkopplingen är riktigt dålig nu, säger Per-Olof Friberg.

Hans företag handlar med Asien och USA. Förut kunde de ringa över internet, men nu fungerar det så dåligt att han har telefonräkningar på tre–fyra tusen i månaden eftersom han måste ringa vanligt.

Överbelastat nät

– De flesta som var på det fasta nätet har gått över till deras mobila system och då överbelastar det nätet, det finns ingen plats kvar. Man märker tydligt att linjen bryter när man sitter i samtal, säger Frank Nieuwenhuizen.

Per Nagy är elektriker och menar att kontakterna med kunderna blir lidande.

– Vi får ju ringa upp kunderna och har vi då något utlandssamtal så är det inte så roligt att få ringa upp igen om man ringt till en växel och kopplat upp sig. Då blir det ju ilska och besvär med kunderna man har, säger han.

Teknikskifte

Det är Telia som avvecklar det fasta nätet på vissa platser, och det här skiftet till mobil teknik ska vara klart i år.

– Det är ett projekt som pågått sedan 2010. Det är framför allt kablar som har långt avstånd – många stolpar och långa kablar – som är dyra och svåra att underhålla, helt enkelt, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Ungefär 50.000 kunder i Sverie berörs av teknikskiftet – och några har bytt teleoperatör i protest.

Sydnytt: Vlilket ansvar har ni när ni tar bort detta för de kunder som blir kvar med mobiltelefoner?

– Vi har ju ansvar för dem som väljer Telias lösning. Man kan ju välja olika operatörers lösning och vänjer man Telias lösning, så har vi ett ansvar – precis som vi har för alla andra tjänster – att det ska fungera, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Per-Olof Friberg är uppgiven:

– Man får den här känslan av att vi är bortglömda. Dom struntar i oss, vi får klara oss bäst vi vill och kan, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.