Säpo konstaterade under torsdagen att det skett detonationer som gett ”omfattande skador” på både Nord Stream 1 och 2. Misstankarna om grovt sabotage har nu stärkts.
Även i Öresund finns mängder med kablar, ledningar, en tunnel och annan viktig infrastriktur. På kontoret i Malmö jobbar 20 personer i ett samarbete mellan det svenska Sjöfartverket och den danska motsvarigheten.
– Vårt säkerhetsarbete har inte ändrats efter den senaste tiden, vi baserar vårt arbete på erfarenheter och kunskap kring de incidenter som har inträffat, säger chefen Marco Svantesson.
Ett tjugotal incidenter årligen
Under ett år passerar uppemot 40 000 fartyg. Det är relativt ovanligt med allvarliga incidenter men Marco Svantesson nämner att det finns ett par områden som är extra utsatta och ett av dem är strax söderut från Helsingborg vid Råå. 2018 körde ett fartyg rakt in i sanddynerna vid campingen.
– När vi ser en avvikelse kontaktar vi fartyget, i detta fall fick vi ingen kontakt, säger Marco Svantesson.
I klippet ovan berättar Marco Svantesson om hur de håller koll på fartygstrafiken i Öresund.